لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

سازمان ملل: در مبارزه با تغییرات جوی، زمان به سود ما نیست


سازمان ملل متحد از دولت‌های جهان خواسته است تا فورا دست به اقدام علیه تغییرات اقلیمی زده، تا سال ۲۱۰۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به «صفر» برسانند، در غیر این صورت رخدادهایی برنگشتنی در انتظارمان است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید هزاران صفحه گزارشی که ۸۰۰ دانشمند و محقق جهان تهیه و از سپتامبر سال گذشته میلادی در حال انتشار آن هستند، می‌گوید گرمایش کره زمین بیش از گذشته باعث افزایش شدید حرارت، بارش متوالی و افزایش سطح آب دریاها یا اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شود.

تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد گرمایش زمین و «خطرات جبران‌ناپذیر» آن در کنفراس هیئت میان‌دولتی تغییرات اقلیمی، «آی‌پی‌سی‌سی»، در کپنهاگ دانمارک ارائه شده است.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در این نشست که در روزهای دهم و یازدهم آبان برگزار شد، گفت «دانش، سخن گفت. هیچ ابهامی در آن نمانده است. رهبران باید اقدام کنند؛ زمان به سود ما نیست».

به گفته دبیر کل سازمان ملل، با اقدامی سریع می‌توان به بهایی نه چندان گزاف، به هدف کنترل افزایش دمای کره زمین به نهایتا دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از دوره پیشاصنعتی رسید. در حال حاضر دمای زمین ۰.۸۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر از آن دوره است.

مطالعات هیئت میان‌دولتی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، که ۱۲۰ دولت جهان آن را تائید کرده‌اند، مرجع اصلی مذاکرات در جهت مقابله با تغییرات جوی از سوی سازمان ملل، در نشست دسامبر ۲۰۱۵ در پاریس خواهد بود. جایی که سیاستمداران گرد می‌آیند تا شاید به توافقی تازه برای مبارزه با گرمایش زمین برسند.

برای آن که هدف سازمان ملل برای کنترل افزایش دمای کره زمین برآورده شود، تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۳۵ سال آینده باید بین ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند؛ «تا در نهایت به صفر یا زیر صفر در سال ۲۱۰۰ برسد».

برای رسیدن به چنین هدفی، اقداماتی گوناگون پیش‌بینی شده است؛ افزایش جنگل‌ها، از میان برداشتن نیروگاه‌هایی که سوخت‌های طبیعی می‌سوزانند. استفاده از منابع طبیعی که آلودگی کم‌تری ایجاد می‌کنند مانند خورشید و باد، یا استفاده از انرژی اتمی از دیگر پیش‌بینی‌های انجام شده برای کنترل گرمایش عنوان شده‌اند.

آی‌پی‌سی‌سی می‌گوید بدون اقدام علیه تغییرات جوی، زمین در پایان سده ۲۱ «در سطح جهانی با خطراتی جبران‌ناپذیر، گسترده و شدید» روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG