لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

سازمان ملل: حملات هوایی دولت سوریه و متحدانش دلیل اصلی افزایش مرگ غیرنظامیان


مردم کودکی را از خرابی‌های ناشی از یک حمله هوایی با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در حلب بیرون می‌آورند
مردم کودکی را از خرابی‌های ناشی از یک حمله هوایی با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در حلب بیرون می‌آورند

هیئت تحقیقاتی ملل متحد در مورد بحران سوریه، ۱۶ شهریور ماه، در گزارش تازه‌ای، از همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی انتقاد کرده؛ در عین حال حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه و نیروی هوایی روسیه را، دلیل اصلی افزایش مرگ غیرنظامیان در آن کشور عنوان کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویت مونتاربورن، یکی از بازرسان سازمان ملل، به خبرنگاران گفته‌است حملات هوایی «نیروهای متحد دولت سوریه… بیشترین قربانیان را در میان غیرنظامیان، به ویژه در ادلب و حلب، برجای گذاشته و دلیل بیشترین خسارت‌ها به مناطق غیرنظامی نیز بوده‌است».

پائولو سرجیو پینیرو، رئیس این کمیسیون ملل متحد، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد «متحدان دولت سوریه» در حملات هوایی توضیح داده است «روسیه و ارتش سوریه» در آسمان حضور دارند.

به گفته نمایندگان ملل متحد، بمباران‌های صورت‌گرفته به‌دست نیروهای متحد دولت سوریه، از ماه ژانویه به این‌سو، دلیل خرابی بیش از ۲۰ بیمارستان و مرکز امدادرسانی‌ست؛ آن‌هم تنها در استان حلب.

هیئت بازرسان ملل متحد در عین حال از همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه انتقاد کرده و می‌گوید شمار حملات عمدی به غیرنظامیان افزایش پیدا کرده و طرف‌ها جلوی کمک‌های انسان‌دوستانه را گرفته، به نیروهای امدادرسان حمله کرده، آدم‌ربایی و اعدام‌های فوری انجام می‌دهند.

سازمان ملل برای چندمین بار خواستار برقراری آتش‌بسی پایدار در سوریه شده‌است. این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که دور تازه‌ای از مذاکرات میان مقام‌های ارشد آمریکا و روسیه، برای همکاری در تداوم آتش‌بس سوریه، بدون دستیابی به توافقی پایان یافت. ⇦ بیشتر بخوانید

کمیسیون ویژه ملل متحد از افزایش خشونت‌ها از ماه مارس به این‌سو، ابراز تاسف کرده‌است، به ویژه که می‌گوید آتش‌بسی که در ماه فوریه برقرار شد، به وضوح امیدها را در میان غیرنظامیان زنده کرده بود.

هیئت بازرسان سازمان ملل، از شکنجه‌های فراوان در سوریه ابراز نگرانی کرده و می‌گویند تقریبا کسی را نمی‌توان پیدا کرد که از زندان‌های دولتی آزاد شده، ولی هدف شکنجه‌های شدید قرار نگرفته باشد.

به گفته این کمیسیون تجاوز جنسی و خشونت‌های شدید در زمان دستگیری، به ویژه از طرف نیروهای دولتی، به یک روند معمولی تبدیل شده‌است.

این هیئت از کشتارهای فراقانونی، از جمله مرگ‌ومیرها در حین بازداشت یا اعدام‌های فوری نیز خبر داده‌است.

سازمان ملل بار دیگر خواستار پایان دادن به محاصره غیرنظامیان و دسترسی به آن‌ها شده و می‌گوید ۶۰۰ هزار نفر در وضعیت «وحشتناکی» قرار گرفته‌اند. در مورد وضعیت ۳۰۰ هزار نفر در منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب که در محاصره نیروهای دولتی‌ست، «نگرانی‌های عمیقی» وجود دارد.

این کمیسیون می‌گوید در مورد اتهام‌های تازه که مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌شود نیز تحقیقاتی انجام می‌دهد و مدرک موثقی در مورد یکی از این حملات در دست دارد.

XS
SM
MD
LG