لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

سازمان ملل قطعنامه‌ای در حمایت از مسلمانان میانمار صادر کرد


یک اردوگاه پناهندگان مسلمان میانمار
یک اردوگاه پناهندگان مسلمان میانمار

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه قطعنامه‌ای را صادر کرد که از دولت میانمار (برمه) می‌خواهد به مسلمانان آن کشور شهروندی اعطاء کرده و برای آن‌ها حقی برابر با دیگر میانماری‌ها قائل شود.

این قطعنامه غیرالزام‌آور، هشتم دی‌ماه، یک ماه پس از تصویب آن در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، به رای ۱۹۳ عضو مجمع عمومی گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه «نگرانی عمیق» خود را در مورد گرفتاری‌ها و مشکلات مسلمانان روهینگیا ساکن ایالت راخین میانمار، پس از شورش‌ها و خشونت‌های سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) بیان کرده است. [بیشتر بخوانید]

سازمان‌های بین‌الملل مانند دیدبان حقوق بشر و کشورهایی مانند آمریکا خواستار توقف فوری خشونت‌های سال ۲۰۱۲ میلادی، که به درگیری‌های مسلمانان و بودایی‌مذهبان میانمار باز می‌گردد، شده بودند.

درگیری‌های دنباله‌دار در پی تجاوز و قتل یک زن بودایی‌مذهب میانمار آغاز شد که گزارش شده است سه مسلمان در آن دست داشته‌اند.

در حال حاضر دست‌کم ۱۴۰ هزار نفر در اردوگاه‌های پناهندگی زندگی می‌کنند، که ناظران حقوق بشر از شرایط زندگی در آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را «پناهندگان غیرقانونی» از بنگلادش می‌داند و به آنها حق شهروندی نداده است.

دولت میانمار در قوانینی بحث‌انگیز از آنها خواسته است تا خود را «بنگالی» خطاب کنند و اگر کسی امتناع کند، به اردوگاه پناهندگان فرستاده می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دولت میانمار خواسته است تا برای همه شهروندان ایالت راخین، حقوقی یکسان قائل شود و حق دسترسی به خدمات را به طور برابر برای همه ممکن سازد.

پیش‌نویس این قطعنامه را اتحادیه اروپا ارائه کرده بود.

قطعنامه در عین حال خواسته است تا دفتر کمیسیون ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل، «فورا» در میانمار گشوده شود.

XS
SM
MD
LG