لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

مخالفت روسیه با طرح توقف حملات هوایی در حلب


روسیه با طرح ارائه‌شده به شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از حملات و بمباران هوایی حلب مخالفت کرده‌است. نماینده ملل متحد در امور سوریه، نیز از توقف تلاش‌های روسیه و آمریکا برای حفظ آتش‌بس «عمیقا ابراز تاسف» کرده‌است.

مذاکرات تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه‌ای برای آتش‌بس در سوریه و توقف حملات هوایی در حلب، روز دوشنبه، ۱۲ مهر ماه، آغاز شد.

قطعنامه به پیشنهاد فرانسه و اسپانیا ارائه شده است. فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه در سازمان ملل، خود پیش از آغاز جلسه گفته بود «وظیفه خود می‌دانیم، قطعا هر اقدامی لازم است انجام دهیم، هر اقدام انسان‌دوستانه‌ای که لازم است، تا اعضای شورای امنیت را یک‌صدا و متحد کنیم و به روند قربانی‌شدن مردم در حلب خاتمه دهیم».

اما پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت نیز، روسیه مخالفت خود را با توقف حملات هوایی اعلام کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، گفته است «اگر دخالت ما در سوریه نبود، الان پرچم سیاه (اشاره به پرچم سیاه داعش) بر فراز دمشق به اهتزار درآمده بود». او افزوده بود که مسکو در مورد کارکرد و ظرفیت‌های قطعنامه پیشنهادی فرانسه و اسپانیا، تردید دارد.

آقای چورکین در عین حال می‌گوید، روسیه از پیشنهاد فرانسه برای تشکیل یک سازوکار ناظر بر آتش‌بس سوریه، در حالی‌که همین الان یکی در ژنو موجود است، «کمی سردرگم شده‌است».

سازمان دیدبان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود فورا مانع حملات روسیه و نیروهای دولتی سوریه در شرق حلب، منطقه‌ای که در کنترل شورشیان است، بشود.

این خواسته‌ای‌ست که کشورهای غربی نیز آن را به‌تاکید مطرح کرده‌اند. روسیه می‌گوید در حلب علیه «تروریست‌ها» می‌جنگد. هرچند به نظر نمی‌رسد هیچ تعریف واحدی از «تروریست‌ها» میان مسکو و متحدانش در دمشق و تهران و از سوی دیگر واشینگتن و متحدانش وجود داشته باشد. روسیه می‌گوید نمی‌توان فرقی بین جبهه‌النصره (به تازگی با نام فتح‌الشام) و دیگر شورشیان گذاشت. نماینده ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید اقدامات روسیه در سوریه، علیه تروریسم نیست بلکه وحشی‌گری است.

دولت آمریکا روز دوشنبه، پیش از جلسه شورای امنیت اعلام کرده بود، تمامی تماس‌های خود با روسیه را بر سر پایان دادن به خشونت‌ها و آتش‌بس در سوریه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

XS
SM
MD
LG