لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

آغاز برنامه سازمان ملل برای خروج صدها تن از قحطی‌زدگان سوری


خودروی سازمان ملل در منطقه‌ای در نزدیکی دمشق که در کنترل مخالفان اسد است
خودروی سازمان ملل در منطقه‌ای در نزدیکی دمشق که در کنترل مخالفان اسد است

سازمان ملل متحد برنامه خارج کردن «صدها تن» از غیرنظامیان قحطی‌زده جنگ داخلی سوریه را از مناطق تحت محاصره آغاز کرده‌است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، اول اردیبهشت‌ماه، به خبرنگاران گفته است مردم این مناطق «به کمک‌های پزشکی اولیه برای نجات زندگی‌شان، نیاز فوری دارند».

هنوز مشخص نیست خارج کردن عملی غیرنظامیان از مناطق قحطی‌‌داده‌شده چه زمانی صورت خواهد گرفت. تلاش‌های سازمان ملل برای دسترسی به این بخش از شهروندان غیرنظامی سوری ماه‌ها است که ادامه دارد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح برای پایان دادن به بحران پنج‌ساله سوریه، با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده و ممکن است بار شکست بخورد. مقام‌های بین‌المللی پیشتر در مورد شکست این دور از مذاکرات و تاثیر آن بر افزایش بحران سوریه هشدار داده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شماری از مردم غیرنظامی که به کمک‌های پزشکی نیاز داشتند از فوعه، کفریه و زبدانی خارج شده‌اند. سازمان ملل متحد با همکاری صلیب سرخ جهانی، در پی توافقی که صورت گرفته توانسته‌اند این چند نفر را از این مناطق خارج کنند.

اگر سازمان ملل موفق شود تلاش تازه برای نجات صدها نفر از قحطی‌داده‌شدگان را تا به انتها عملی کند، اولین اقدام از این دست از زمان آغاز آتش‌بس در سوریه به شمار خواهد رفت.

آتش‌بس سوریه از اسفند ماه گذشته آغاز شد. در دسامبر گذشته امدادگران موفق شدند ۴۶۰ نفر را از چهار منطقه خارج کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید دولت مرکزی سوریه، در سال ۲۰۱۵ میلادی عمده درخواست‌ها برای کمک‌رسانی به مردم مناطق دورافتاده و محاصره‌شده را بی‌پاسخ گذاشت؛ به گفته این سازمان در سال گذشته میلادی از نزدیک به ۵ میلیون نفری که به کمک فوری نیاز داشتند، تنها به ۶۲۰ هزار نفر امدادرسانی شد.

سازمان ملل در عین حال از همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه خواسته است تا از محاصره مناطق دست برداشته و به قحطی دادن به مردم خاتمه دهند.

آتش‌بس شکننده فعلی میان نیروهای دولتی و مخالفان اسد (به جز گروه حکومت اسلامی و جبهه‌النصره) با خطر تازه‌ای روبه‌رو شده‌است؛ مخالفان اسد، نیروها دولتی و متحدان آن را به حمله به گروه‌هایی غیر از حکومت اسلامی و جبهه‌النصره متهم می‌کنند. در این میان حمله هوایی ۳۱ فروردین به بازاری در شمال‌غرب سوریه که به کشته شدن ۴۴ نفر انجامید، وضعیت را بدتر از گذشته کرده است. در میان کشته‌شدگان ۳۷ نفر غیرنظامی هستند و این حمله از مرگ‌بارترین حملات از آغاز آتش‌بس به شمار می‌رود. منطقه‌ای که به آن حمله شده در کنترل گروهی از مخالفان حکومت مرکزی سوریه است.

روز سه‌شنبه ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده مخالفان حاضر در ژنو، گفت نمایندگان مخالف، در حالی‌که مردم سوریه هر روز در حال کشته شدن هستند، نمی‌توانند پشت میز مذاکره باقی بمانند.

دولت سوریه نیز مخالفان را به نقض آتش‌بس متهم کرده است. دمشق به حمله هوایی مرگبار اخیر واکنشی نشان نداده، ولی مقام‌های وابسته به دولت مرکزی در موارد دیگر مخالفان را متهم کرده‌اند که از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند.

آتش‌بس سوریه تنها شامل دو گروه حکومت اسلامی و جبهه‌النصره نمی‌شود و حملات علیه آنها ادامه دارد. اما مخالفان حاضر در مذاکرات سوریه می‌گویند، نیروهای اسد، به بهانه حمله به «تروریست‌ها»، آنها را هدف قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG