لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

نگاهی به «مجمع عمومی» سازمان ملل متحد


مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد همیشه رویداد مهمی است ولی امسال اهمیت بیشتری نیز کسب کرده است.

در مجمع عمومی امسال شمار -اگر نه بی‌سابقه- کم‌سابقه‌ای از رهبران کشورهای جهان حضور دارند.

یکی از آن‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است که سال‌ها در این مجمع شرکت نکرده است.

امسال شرکت ولادیمیر پوتین و باراک اوباما توجه فراوانی به خود جلب کرده است. رهبران روسیه و آمریکا در شرایطی که تنش در مورد حضور نظامی روسیه در سوریه افزایش یافته در این نشست شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نگاهی دارد به ویژگی‌های مهم مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

- مجمع عمومی سازمان ملل متحد چیست؟

مجمع عمومی، نهاد جهانی و نماینده تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد است. جلسات آن در طول سال برگزار می‌شوند و محل طرح موضوعات جهانی مهم از جمله موضوعات مربوط به جنگ و صلح در سطح بین المللی است. این مجمع می‌تواند توصیه‌هایی تصویب کند ولی آن‌ها لازم الاجرا نیستند. یکی از اختیارات آن کنترل و تصویب بودجه سازمان ملل متحد و تصویب معاهدات بین المللی است. این مجمع هر سال در ماه سپتامبر جلسات ویژه خود در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو را برگزار می‌کند ولی تعدادی از رهبران کشورهای جهان در آن شرکت کرده و سخنرانی می‌کنند. جلسات مجمع عمومی امسال از روز دوشنبه آغاز شد.

- چه کسانی در مجمع عمومی شرکت می‌کنند؟

طبق اطلاعاتی که سازمان ملل متحد منتشر کرده حدود ۱۶۰ رهبر جهان در جلسات امسال شرکت می‌کنند. از میان مهم‌ترین شرکت‌کنندگان امسال می‌توان به ولادیمیر پوتین، باراک اوباما، حسن روحانی، آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند اشاره کرد.

- تفاوت مجمع عمومی امسال با موارد گذشته چیست؟

امسال هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد است و به همین خاطر تعداد زیادی از روسای جمهور، نخست وزیران، پادشاهان و حاکمان کشورهای جهان در این جلسات شرکت می‌کنند که در مقر مرکزی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار می‌شود. یکی دیگر از دلایل شرکت تعداد زیادی از رهبران جهان، برگزاری اجلاس مهم سازمان ملل متحد در زمینه توسعه و مبارزه با فقر بود که روز یکشنبه به پایان رسید. در این اجلاس که به دعوت‌ بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد، طرح‌هایی برای ریشه کن کردن فقر و حفاظت از محیط زیست جهان طی ۱۵سال آینده به تصویب رسید.

- آیا اکثر رهبران جهان سخنرانی خود در سازمان ملل را انجام داده‌اند؟

بسیاری از رهبران جهان امسال زود‌تر آمدند تا سخنرانی خود را در اجلاس مربوط به توسعه که طی روزهای گذشته برگزار شد انجام دهند. برخی از آن‌ها فقط در اجلاس توسعه و برخی دیگر در جلسات مجمع عمومی سخنرانی می‌کنند. تمرکز اصلی سخنرانی‌ها در طول اجلاس توسعه روی طرح‌های جدید سازمان ملل متحد برای مبارزه با فقر و راه‌های اجرایی آن بود. اما سخنرانی‌ها مجمع عمومی که از روز دوشنبه شروع شده و یکشنبه به پایان خواهد رسید، موضوعات گسترده تری مثل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای و موضوعات مهم اقتصادی و اجتماعی جهان را در برخواهد گرفت.

- موضوعات مهم امسال کدامند؟

یکی از موضوعات مهمی که رهبران جهان با آن مواجهند جنگ داخلی سوریه است که وارد پنجمین سال شده و تاکنون بیش از۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته است. موضوعات مهم دیگر مقابله با گسترش فعالیت گروههای تندرو در خاورمیانه و آفریقا و بحران بزرگ مهاجرت و فرار میلیون‌ها نفر از مردم کشورهای جنگ زده نظیر سوریه، عراق، افغانستان و یمن است.

- چه رویدادهای مهمی دراین مجمع اتفاق خواهد افتاد؟

در این روز‌ها صد‌ها ملاقات دوجانبه بین رهبران کشورهای جهان، در اتاق هتل‌های محل اقامتشان و یا در دفا‌تر کار سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. مهم‌ترین مورد ملاقات غروب دوشنبه بین ولادیمیر پوتین و باراک اوباما است که اولین ملاقات رو در روی رهبران روسیه و آمریکا طی یکسال گذشته است. در عین حال روز سه شنبه یک جلسه مهم در مورد مقابله با گروه‌های تندرو در سطح بین المللی برگزار خواهد شد که ریاست آن را باراک اوباما برعهده دارد. و روز چهارشنبه نیز سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه ریاست جلسه دیگری در سطح وزرا را برعهده دارد که موضوع مباحث آن مبارزه با تروریسم است.

XS
SM
MD
LG