لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

هشدار یونیسف در مورد «افزایش چشم‌گیر» استفاده از کودکان در حملات انتحاری بوکوحرام


در فرودین ماه ۱۳۹۳، گروه بوکوحرام که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعلام وفاداری کرده، بیش از ۲۷۰ دختر دانش‌آموز را در شمال شرق نیجریه ربود
در فرودین ماه ۱۳۹۳، گروه بوکوحرام که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعلام وفاداری کرده، بیش از ۲۷۰ دختر دانش‌آموز را در شمال شرق نیجریه ربود

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید استفاده از کودکان برای انجام حملات انتحاری، توسط گروه افراطی «بوکوحرام»، طی ماه‌های اخیر سه برابر افزایش پیدا کرده‌است. ۸۰ درصد کودکانی که در حملات اجباری جان خود را از دست داده‌اند، دختر هستند.

یونیسف در گزارشی که ۲۲ فروردین ماه منتشر شده می‌گوید افراطیون اسلام‌گرای گروه موسوم به «بوکوحرام» به‌طور قابل‌توجهی به ارسال اجباری کودکان به عملیات انتحاری افزوده‌اند، به‌طوری‌که از ژانویه سال جاری، طی سه ماه گذشته، شمار این موارد به کل مواردی که در سال گذشته رخ داده، رسیده‌است.

به گفته این نهاد بین‌المللی ِ حامی حقوق کودکان، از سال ۲۰۱۴ به این‌سو، در کرانه دریاچه چاد، دست‌کم ۱۱۷ حمله انتحاری با استفاده از کودکان، انجام شده‌است. کشورهای نیجریه، نیجر، چاد و کامرون، کشورهای پیرامون دریاچه چاد را تشکیل می‌دهند. طی ۱۵ سال گذشته، درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای دولتی و نفرات گروه بوکوحرام، در شمال نیجریه ادامه داشته‌است.

ماری-پیر پویره، مدیر بخش مرکزی و غربی قاره آفریقا در یونیسف، می‌گوید این حملات، سبب شده تا حضور کودکان در اطراف ایست‌های بازرسی، بازارها و مراکز پرازدحام به ترس و هراس و دخالت نیروهای امنیتی دامن بزند. نتیجه آن‌که تنها در سال گذشته میلادی، در کامرون، نیجریه، نیجر و چاد، نزدیک به ۱۵۰۰ کودک بازداشت شده‌اند.

خانم پویره تاکید می‌کند که کودکان قربانی حملات و نیز واکنش‌ها به آن‌ها هستند: «استفاده اجباری از آن‌ها در چنین عملیات وحشتناکی، جدا سزاوار سرزنش است».

گزارش تازه یونیسف در سومین سالگرد گروگان‌گیری ده‌ها دختر دانش‌آموز مدرسه‌ای در «چیبوک» منتشر می‌شود.

در فرودین ماه ۱۳۹۳، گروه بوکوحرام که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعلام وفاداری کرده، بیش از ۲۷۰ دختر دانش‌آموز را در شمال شرق نیجریه ربود. ربودن دختران مدرسه چیبوک با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد. گزارش‌های فعلی حاکی‌ست، بسیاری از دختربچه‌های ربوده‌شده، مورد استفاده جنسی نفرات «بوکوحرام» قرار گرفته‌ و یا آبستن شده‌اند، ده‌ها تن از آن‌ها توانسته‌اند از چنگ ربایندگان خود بگریزند و ۲۱ تن نیز در جریان مذاکراتی که دولت سوئیس و «صلیب سرخ» انجام دادند، در سال گذشته میلادی آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG