لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

یونیسف: سوریه از خطرناک‌ترین مکان‌های زمین برای کودکان است


کودکان در حال گذر از خیابان از ترس تک‌تیراندازها در حال دویدن هستند
کودکان در حال گذر از خیابان از ترس تک‌تیراندازها در حال دویدن هستند
صندوق کودکان ملل متحد، «یونیسف»، در گزارشی که روز دوشنبه ۱۹ اسفند منتشر شده می‌گوید «سه سال پس از بحران و آشفتگی در سوریه، اکنون آن کشور یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها روز زمین برای کودکان است».

به گزارش خبرگزای رویترز، یونیسف می‌گوید شمار کودکانی که در سال گذشته میلادی از جنگ آسیب دیده‌اند، بیش از دو برابر شده است. صدها هزار نفر از آنها نیز در گوشه و کنار آن کشور در دام جنگ افتاده‌اند.

این سازمان بین‌المللی شمار کودکان قربانی در سوریه را بیش از هر بحران معاصر دیگری ارزیابی کرده و می‌گوید بنا بر آمار سازمان ملل دست‌کم ۱۰ هزار نفر از آنها در جریان جنگ کشته شده‌اند؛ با این همه آمار واقعی «احتمالا بیشتر از این است».

یونیسف در عین حال به دیگر آسیب‌هایی که به کودکان وارد شده و آنها را رها نخواهد کرد نیز اشاره می‌کند؛ «آنها کلاس و آموزگاران خود را از دست داده‌اند، برادران و خواهران و دوستان، کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند، خانه و آرامش خود را از دست داده‌اند».

از سوی دیگر صندوق حمایت از کودکان ملل متحد به کودکان پسر تا سن ۱۲ سال اشاره دارد که برای جنگیدن، «برخی در جنگ رو در رو» برده شده‌اند.


این گزارش ارزیابی کرده است که از میان ۵.۵ میلیون کودکی که از جنگ آسیب دیده‌اند -برخی داخل و گروهی خارج از خاک سوریه- دو میلیون کودک به حمایت و درمان روحی روحی و روانی احتیاج دارند.

شمار کودکانی که در گزارش جدید این سازمان از جنگ در سوریه آسیب دیده‌اند، در مقایسه با گزاش پیشین (۲۰۱۳) بیش از دو برابر رشد نشان می‌دهد.

در گزارش سال گذشته یونیسف که در آن شمار کودکان آسیب‌دیده از جنگ داخلی سوریه کم‌تر ارزیابی شده بود هم در مورد ظهور «نسل سوخته»‌ای از کودکان آن کشور هشدار داده شده بود.

همان زمان نیز یونیسف در مورد شرایط روحی و روانی آنها هشدار داده و از جمله گفته بود «کودکان سوری با دیدن کشته شدن خانواده و دوستانشان دچار فشارهای روحی شدید هستند».

در حالی‌که تازه‌ترین گزارش یونیسف در مورد وخامت اوضاع کودکان سوری منتشر می شود، سازمان عفو بین‌الملل نیز، روز دوشنبه، با انتشار گزارشی نوشت که دولت سوریه در منطقه محاصره‌شده یَرموک، در حومه جنوبی دمشق، از «گرسنگی دادن» به غیرنظامیان به عنوان سلاح و حربه استفاده می‌کند.

این گزارش از خانواده‌هایی سخن گفته است که «به خوردن سگ و گربه روی آورده‌اند» یا از «تک تیراندازهایی» گفته است که «به سوی کسانی که به دنبال غذا آمده‌اند، شلیک می‌کنند».
XS
SM
MD
LG