لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

شورای امنیت ربودن دختران نیجریه‌ای را «شدیدا» محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، ربودن بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان نیجریه‌ای به دست گروه اسلام‌گرای بوکو حرام را محکوم کرد.

این تازه‌ترین واکنش بین‌المللی دیپلماتیک در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی گفته است ارتش نیجریه چهار ساعت پیش از حمله ماه گذشته بوکو حرام به مدرسه دخترانه در روستای چیبوک، در جریان احتمال وقوع آن قرار داشته است.

سوزانا فلود، سخنگوی عفو بین‌الملل، با محکوم کردن انفعال ارتش نیجریه گفته است: این امکان وجود داشت که به سادگی از وقوع این آدم‌ربایی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش نیجریه چنین چیزی را رد کرده است.

دست‌کم ۱۰ تیم ارتش نیجریه در مناطقی دورافتاده در شمال شرق آن کشور در جست‌وجوی دختران ربوده شده است.

در عین حال کارشناسان امنیتی بریتانیا نیز به این عملیات که گروه ویژه‌ای از آمریکا و فرانسه نیز در آن شرکت دارد، پیوسته‌اند.

در بیانیه‌ای که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل منتشر کرده‌اند آمده است که آنها «عزم خود را در تعقیب فعالانه رخدادها» نشان داده و «اقداماتی مناسب را علیه بوکو حرام» در نظر می‌گیرند.

این ساز و کار بین‌المللی با ابراز نگرانی عمیق خود در مورد تهدید رهبر بوکو حرام به «فروختن دختران» از آن گروه خواسته است هر چه زودتر و بدون هیچ قید و شرطی دختران باقی‌مانده در اسارت را آزاد کند.

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها می‌گوید که شورای امنیت می‌تواند بوکو حرام را در فهرست سیاه خود گذاشته و تحریم‌هایی هدف‌مند را علیه آن اعمال کند.

این شورا از تلاش‌های دولت نیجریه و دیگر کشورها برای بازگرداندن دختران نوجوان استقبال کرده است.

نیجریه از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل پیشتر گفته بود، رئیس‌جمهوری آن کشور پیشنهاد فرستادن گروهی از مقام‌های ارشد آن سازمان را برای «بحث در مورد چگونگی کمک هر چه بهتر برای مقابله با چالش‌های داخلی» پذیرفته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۶ اردیبهشت ماه ضمن محکوم کردن تازه‌ترین کرده‌های گروه بوکو حرام گفته بود شاید این آدم‌ربایی «جامعه جهانی را به جنبش درآورد تا بالاخره علیه این گروه دهشتناک، که آماده است جنایتی چنین فجیع انجام دهد، کاری بکند».

علاوه بر کشورهای غربی و سازمان ملل، چین نیز پیشنهاد داده است تا اطلاعات ماهواره‌ای احتمالی خود را در اختیار دولت نیجریه بگذارد.

اعضای گروه بوکو حرام طی یک ماه در دو حمله جداگانه بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان نیجریه‌ای را از مدرسه‌های آنها ربوده و گریخته‌اند.

این گروه افراطی مخالف آموزش و پرورش عرفی و غربی است و هدف خود را ایجاد حکومت اسلامی عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG