لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

کاخ سفید، دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کرد


چهاردهم خرداد ماه نیز مقام‌های فرانسوی و بریتانیایی به طور جداگانه ولی همزمان اعلام کردند بنا بر آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که «نیروهای بشار اسد علیه مخالفان خود از گاز ضد سیستم عصبی استفاده کرده‌اند»
چهاردهم خرداد ماه نیز مقام‌های فرانسوی و بریتانیایی به طور جداگانه ولی همزمان اعلام کردند بنا بر آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که «نیروهای بشار اسد علیه مخالفان خود از گاز ضد سیستم عصبی استفاده کرده‌اند»
کاخ سفید آمریکا روز ۲۳ خرداد اعلام کرد سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور «اطمینان» یافته‌اند که دولت سوریه در جنگ داخلیش با نیروهای مخالف، از سلاح‌های شیمیایی مانند گاز سارین استفاده کرده است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه این تازه‌ترین اتهام دولت متبوع خود علیه حکومت سوریه را در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران مطرح کرد و گفت بنا بر تخمین آن کشور ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در پی استفاده از این سلاح‌ها کشته شده‌اند.

این مقام دولت آمریکا همچنین گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور تصمیم گرفته است برای مخالفان سوریه مستقیما کمک نظامی ارسال کند.

او توضیح بیشتری در مورد این کمک‌ها نداده است فقط مقیاس آن را در مقایسه با گذشته «بی‌شباهت» نامیده است.

با این اتهام، نخستین بار است که واشینگتن با «اطمینان» دولت سوریه را به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی متهم می‌کند.

ششم اردیبهشت ماه، زمانی‌که اتهام آمریکا علیه سوریه در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی، برای نخستین بار به شکل گسترده‌ای خبرساز شد، سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور هنوز «احتمال» می‌دادند که دولت سوریه دست به این کار زده باشد.

همان زمان کاخ سفید آمریکا گفت نیاز به مدارک قابل اعتماد و اتکای بیشتری‌ست تا بتواند با قاطعیت نظرش را در این مورد اعلام کند.

این موضوع از آن جهت اهمیت دیگری نیز پیدا کرد، چراکه رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را «خط قرمز» نامیده بود.

بیانیه محتاطانه آمریکا در اردیبشت ماه، با واکنش مقام‌های دولت سوریه مواجه شد که همچون گذشته این موضوع را رد کردند.

پیشتر هم دولت و هم مخالفان سوری علیه یک‌دیگر اتهاماتی را وارد کرده و دیگری را به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی متهم کرده بودند.

دست‌کم یک ساز و کار بین‌المللی نیز اتهام استفاده از سلاح شیمیایی را متوجه مخالفان آن کشور کرده است؛ ماه گذشته یکی از اعضای یک کمیته مستقل تحقیقایی سازمان ملل از استفاده از این سلاح‌ها به دست مخالفان سخن گفت.

سخنگوی کاخ سفید اندکی بعد در واکنش به سخنان این مقام سازمان ملل گفت ایالات متحده به استفاده مخالفان از سلاح شیمیایی باور ندارد.

بن رودز در سخنان دیروز خود نیز با تاکید بر اینکه زرادخانه‌های شیمیایی سوریه در دست ارتش آن کشور است گفت مدارکی که بشود به آنها اعتماد کرد و نشان دهد که مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، وجود ندارد.

به طور مشخص اتهامات در مورد استفاده از سلاح شیمیایی به ویژه از سوی کشورهای غربی بیشتر متوجه دولت سوریه بوده است تا مخالفان؛ هر چند در موارد گوناگون شواهدی نیز وجود داشته است که مشخص نبود کدام یک از طرف‌ها دست به این کار زده‌اند.

چهاردهم خرداد ماه مقام‌های فرانسوی و بریتانیایی به طور جداگانه ولی همزمان اعلام کردند بنا بر آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که «نیروهای بشار اسد علیه مخالفان خود از گاز ضد سیستم عصبی استفاده کرده‌اند».

البته در این مورد نیز وزیر خارجه فرانسه افزوده بود که «در یک مورد نمی‌توان با قاطعیت گفت چه کسی ولی در یک مورد می‌توان قطعا گفت که حکومت سوریه از گاز سارین استفاده کرده است».

اینک آمریکا با «اطمینان» به جمع کشورهایی اضافه شده است که دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کند.

جمهوری‌خواهان آن کشور با پرچم‌داری جان مک‌کین، سناتور و رقیب پیشین انتخاباتی اوباما، از دولت خواسته‌اند دست به اقدامات نظامی جدی علیه دولت بشار اسد بزند؛ برای نمونه بر فراز آسمان سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند.

بیستم خرداد ماه وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل گفته بود بر اساس «شواهد» بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پس از دو سال و نیم مقابله با مخالفان خود، در حال کسب پیروزی‌های جدی است.

ارتش آزاد سوریه، مهم‌ترین گروه مسلح مخالف بشار اسد نیز درخواست کرده است تا به آن نیرو کمک شود.

از سویی دیگر چند هفته‌ای‌ست که از توافق آمریکا و سوریه برای برپایی یک گردهمایی بین‌المللی برای دست یافتن به راه‌حلی سیاسی که به جنگ داخلی سوریه پایان دهد، می‌گذرد. تاریخ این گردهمایی عقب افتاده است. از زمان آغاز گفت‌وگوها برای برپایی این گردهمایی از یک سو سخن از آن رفته است که چند کشور اروپایی ممکن است برای مخالفان سوریه سلاح بفرستند و از سوی دیگر روسیه گفته است به قراردادی که پیشتر با دولت اسد برای ارسال سامانه پیشرفته اس-۳۰۰ داشته عمل «خواهد کرد».

اینک نیز آمریکا از ارسال کمک‌هایی متفاوت در مقایسه با گذشته برای مخالفان سوریه می‌گوید.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید افزایش حضور حزب‌الله لبنان و ایران در درگیری‌های داخلی سوریه، فوریت بررسی چنین کمک‌هایی را ایجاد کرد.

این مقام کاخ سفید در عین حال می‌گوید با ارسال کمک به شورای ارشد نظامی سوریه، این کشور می‌تواند افراطی‌های درگیر علیه بشار اسد را، گروه‌هایی مانند «نصرت» که در فهرست گروه‌های تروریستی در آمریکا هستند، از مابقی مجزا کند.

جنگ داخلی سوریه بدون پیدا شدن راه‌حلی سیاسی برای آن ادامه یافته است و بنا بر آمار سازمان ملل متحد جان بیش از ۹۰ هزار نفر را تا همینک گرفته است.
XS
SM
MD
LG