لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

آمریکا ۳۶۴ میلیون دلار دیگر برای کمک به غیرنظامیان سوریه پرداخت می‌کند


دختر آواره سوری پس از گریز از نبردهای داخلی کشور در یک اردوگاه موقتی در عامودا
دختر آواره سوری پس از گریز از نبردهای داخلی کشور در یک اردوگاه موقتی در عامودا

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید ۳۶۴ میلیون دلار کمک دیگر، برای سازمان ملل متحد و سازمان‌های فرادولتی و کمک‌رسانی مشغول در سوریه، هزینه می‌کند. با این رقم مبلغ کمک‌های آمریکا به غیرنظامیان سوری به ۶ میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

این کمک‌ها هم قرار است برای غیرنظامیان، داخل سوریه هزینه شود، و هم آوارگانی که از آن کشور گریخته‌اند.

این مبلغ در حالی به سازمان ملل پرداخت می‌شود که سوریه، در پی ناکام ماندن آخرین آتش‌بس آن کشور، دوباره درگیر بحرانی شدید شده و به‌ویژه حملات هوایی و زمینی نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان او، افزایش یافته‌است.

ایالات متحده، به عنوان یک کشور مستقل، بیشترین کمک‌ها را برای سوریه هزینه کرده و پرداخت مبلغ جدیدی رقم این کمک‌ها را به ۵.۹ میلیارد دلار می‌رساند.

در عین حال «آن ریچارد»، معاون وزارت خارجه در امور جمعیت، پناهجویان و مهاجرت، ششم مهر ماه گفته این مبلغ از محل هزینه‌هایی می‌آید که پیش از این به اطلاع کنگره رسیده بود و مبلغی جدا و تازه‌ای نیست.

به گفته خانم ریچارد، این رقم احتمالا آخرین هزینه‌ای‌ست که در سال جاری مالی برای سوریه در نظر گرفته می‌شود.

تلاش‌های تازه آمریکا و روسیه برای ایجاد آتش‌بسی طولانی‌تر و بازگشت به مذاکرات صلح نتیجه‌ای در بر نداشته است. شماری از مقام‌ها و چهره‌‌های متحد دولت بشار اسد، از جمله نماینده روسیه در سازمان ملل، به تازگی صلح در آن کشور را «احتمالا ناممکن» توصیف کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران که در جنگ داخلی سوریه برای پشتیبانی از اسد حضور دارند، اخیر گفته است سوریه راه‌حل سیاسی ندارد و نبردها نتیجه را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت اوباما و «تیم او همواره با دقت به وقایع در محل نگاه می‌کنند تا تصمیم بگیرند چه اقدامی دیگری می‌توان در پیش گرفت».

در پنج سال و نیم گذشته، پس از سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد که به جنگ داخلی کشیده شد، بیش از ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر در آن کشور کشته شده‌اند. نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شده‌است که میلیون‌ها نفر از آن‌ها به کشورهای هم‌جوار و اروپا گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG