لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

آمریکا حملات هوایی تازه‌ای را علیه «حکومت اسلامی» در لیبی آغاز کرد


نیروهای هوادار دولت وحدت ملی لیبی (در تصویر) درگیر نبردهای زمینی با داعش در شهر سرت هستند
نیروهای هوادار دولت وحدت ملی لیبی (در تصویر) درگیر نبردهای زمینی با داعش در شهر سرت هستند

ایالات متحده به درخواست «دولت وحدت ملی» لیبی دست به حملات هوایی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در آن کشور زده است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید «در حال حاضر هنوز زمان مشخصی برای پایان دادن به این حملات هوایی در نظر گرفته نشده‌است».

سخنگوی پنتاگون، وزرات دفاع ایالات متحده، ۱۱ مرداد به خبرنگاران گفت ارتش این کشور حملاتی هوایی را علیه داعش در شهر «سرت» آغاز کرده است که هدف از آن حمایت از دولت وحدت ملی و نابودی داعش در پایگاه اصلی آن در لیبی‌ست.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سرت در میانه راه طرابلس به بنغازی، از شهرهای مهم این کشور آفریقایی و در شمال آن واقع است. این کشور زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی بود و بنا به گزارش‌ها، به یکی از مراکز اصلی تجمع شبه‌نظامیان داعش تبدیل شده‌است.

نیروهای هوادار دولت مرکزی لیبی بارها با شبه‌نظامیان داعش در این شهر درگیر شده‌اند.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید حملات هوایی با دستور رئیس‌جمهوری آمریکا و پس از توصیه وزیر دفاع و فرمانده ستاد مشترک ارتش انجام شده‌است: «این حملات بر اساس رویکرد ما در مبارزه با داعش از طریق همکاری با نیروهای توانا و باانگیزه‌ی بومی انجام می‌شود».

آقای کوک می‌گوید در حاضر زمان مشخصی برای پایان دادن به این حملات در نظر گرفته نشده و باراک اوباما دستور انجام حملاتی دیگر را «در هماهنگی نزدیک با دولت وحدت ملی [لیبی] صادر کرده‌است».

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه آفریقا مسئولیت اداره و انجام حملات را بر عهده خواهد داشت.

حملات هوایی آمریکا علیه «حکومت اسلامی» اولین از این دست در آن کشور نیست و پیشتر حملاتی مقطعی در آن کشور صورت گرفته‌است. برای نمونه در آبان ماه سال گذشته جنگنده‌های آمریکا حمله‌ای را انجام دادند که به کشته‌شدن «ابونبیل» از فرماندهان ارشد «داعش» انجامید.

در حال حاضر ائتلافی به رهبری واشینگتن، حملاتی را علیه حکومت خودخوانده اسلامی در عراق، و نیز در سوریه انجام می‌دهد.

در عین حال شمار اندکی از نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا و کشورهای دیگر نیر در لیبی حضور دارند که سخنگوی پنتاگون تاکید کرده، آنها مستقیما درگیری نبردهای زمینی در ستر نیستند.

لیبی در پی سقوط معمر قذافی عملا وارد دوره‌ای از آشوب و هرج‌ومرج شد؛ آنچه به تقویت گروه‌های افراطی انجامید و در میان آن «حکومت اسلامی» نیز رشد کرد. گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که شش ماه پیش منتشر شد، هشدار داده بودند، نفوذ و قدرت «حکومت اسلامی» در لیبی به طور چشم‌گیری در حال افزایش است.

دولت وحدت ملی لیبی در زمستان گذشته، در پی توافق میان گروه‌ها و جناح‌های رقیب، شکل گرفت و هدف خود را پایان دادن به بحران لیبی اعلام کرد. در ۱۱ فروردین ماه این دولت وارد طرابلس، پایتخت لیبی شد. اما بسیاری از پیکارجویان خارجی نیز، از جنوب صحرای بزرگ آفریقا، در شهرهایی مانند سرت و بنغازی به «حکومت اسلامی» پیوسته‌اند.

گزارشگران سازمان ملل متحد، اسفند ماه گذشته به شورای امنیت آن سازمان گفته بودند گروه «داعش»، «مهم‌ترین عامل» کشتارهای گروهی در لیبی‌، پس از سقوط معمر قذافی‌ست.

XS
SM
MD
LG