لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

با افزایش اعتراضات، پلیس ایالتی آمریکا مسئول امنیت شهر فرگوسن شد


پلیس فرگوسن با انتقاداتی روبه‌رو است
پلیس فرگوسن با انتقاداتی روبه‌رو است

پلیس ایالت میسوری، روز ۲۳ مرداد ماه، جایگزین نیروهای محلی در شهر فرگوسن آمریکا که طی روزهای گذشته و پس از شلیک و قتل یک نوجوان غیرمسلح سیاه‌پوست به دست پلیس، صحنه اعتراضاتی شدید بوده، شد.

پلیس محلی در فرگوسن روز شنبه گذشته، مایکل براون، نوجوانی سیاه‌پوست که اسلحه نداشت را در این شهر در حاشیه سنت‌لوئیس با شلیک گلوله کشت.

این موضوع آغازگر اعتراضاتی شدید در شهر شد. پلیس محلی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرده و بنا بر گزارش‌ها برخی را نیز بازداشت کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از این رخداد ابراز تاسف کرده و گفته است باید اعتماد مردم منطقه دوباره به دست آید. او در عین حال از شهروندان خواسته است آرامش خود را حفظ کنند.

با این همه اعتراضاتی خشن در شهر انجام شده است، به طوری‌که جی نیکسون، فرماندار ایالات میسوری، صحنه تظاهرات و اعتراضات را به «منطقه جنگی» تشبیه کرده است.

اکثر ساکنان فرگوسن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، نیروهای پلیس شهر عمدتا سفیدپوست هستند.

در عین حال پلیس فرگوسن نیز با اتهام «نژادپرستی» زیر انتقاد قرار گرفته است. شاهدانی در محل می‌گویند هنگامی که پلیس در زمان حادثه به مایکل براون دستور ایست داده، او دست خود را نیز بالا برده است با این همه هدف قرار گرفته است. اما از سوی دیگر پلیس فرگوسن می‌گوید میان آقای براون و عضو آن نیرو درگیری فیزیکی رخ داده و صورت مامور پلیس زخمی شده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی و به نقل از پلیس فرگوسن، مامور آن نیرو به براون ۱۸ ساله و دوست او در خیابان دستور ایست داده است. یکی از آنها مامور را به خودروی پلیس هل داده است، پس از آن بر سر اسلحه افسر درگیری میانشان رخ داده و به گفته پلیس دست کم یک گلوله داخل خودرو شلیک شده است. پس از آن درگیری به داخل خیابان کشیده شده، جایی که براون هدف چند گلوله قرار گرفته است.

وکیل خانواده براون، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است «مایکل براون هیچ کاری که بتواند عذری برای شلیک به او در روز روشن باشد انجام نداده است و این بدترین اقدام به تیراندازی پلیس است که من تا کنون دیده‌ام».

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز دستور داده است تا پلیس فدرال آن کشور، اف‌بی‌آی، تحقیقاتی مستقل انجام دهد.

از سوی دیگر وکیل خانواده براون نیز درخواست حفظ آرامش کرده، از مقام‌ها خواسته‌ کالبدشکافی مستقلی بر بدن او انجام شود.

فرماندار میسوری در عین حال یک افسر ایالتی آفریقایی‌تبار آمریکایی را مسئول حفظ آرامش در منطقه‌ای که اعتراض‌ها در آن شدت گرفته، کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید واکنش پلیس به اعتراضات، شلیک گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور، بازداشت‌ها و بمب‌های صوتی نیز خود شکایاتی را همراه داشته است. گروهی نیز از منتشر نشدن اطلاعات کافی، از جمله نام ماموری که به مایکل براون شلیک کرده، خشمگین هستند.

XS
SM
MD
LG