لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

اوباما در حال سنجیدن گزینه «افزایش نیرو» در عراق است


تمرین‌های نظامی ارتش عراق؛ در این تصویر از ماه گذشته میلادی نیروهای ارتش اسپانیا تحت هدایت نیروهای آمریکایی در حال آموزش قوای عراقی هستند
تمرین‌های نظامی ارتش عراق؛ در این تصویر از ماه گذشته میلادی نیروهای ارتش اسپانیا تحت هدایت نیروهای آمریکایی در حال آموزش قوای عراقی هستند

مقام‌های رسمی دولت آمریکا می‌گویند رئیس‌جمهوری آن کشور، آمادگی دارد تا اجازه اعزام ۵۰۰ مربی نظامی بیشتر برای آموزش ارتش عراق و شبه‌نظامیان متحد بغداد، به آن کشور را تائید کند.

آلیستار باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، به خبرگزاری فرانسه گفته است، «ما در حال حاضر گزینه‌های گوناگونی را مد نظر داریم تا آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق را افزایش دهیم».

باسکی افزوده است که از جمله این گزینه‌ها اعزام شماری بیشتر از مربیان نظامی‌ست.

گزارش‌های تازه در مورد افزایش احتمالی مربیان و تجهیزات برای نیروهای عراقی، در حالی‌ست که حکومت خودخوانده اسلامی، دست به پیشروی‌های تازه‌ای در آن کشور زده‌اند.

این گروه اسلام‌گرا رمادی، مرکز انبار، بزرگ‌ترین استان عراق، و نیز شماری از پایگاه‌های مرزی آن کشور و سوریه را به تصرف خود درآورده است.

رخدادهای تازه، واکنش وزارت دفاع ایالات متحده را نیز همراه داشته و به نظر می‌رسد پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای گزینه‌های دیگری در کنار حملات هوایی‌ست که ائتلافی به رهبری آمریکا در سوریه و عراق انجام می‌دهد.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید «ما مصمم هستیم که بهتر است شماری بیشتر از قوای عراقی را آموزش دهیم.»

سرهنگ وارن گفته است نیروهایی که ارتش آمریکا آنها را تعلیم داده، کارکرد بهتری از آنچه انتظار می‌رفت، داشته‌اند.

در حال حاضر ایالات متحده ۳۰۰۰ مشاور و مربی نظامی در عراق دارد.

در کنار اینها خبرگزاری‌ها طی روزهای گذشته گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد واشینگتن در سکوت آغاز به ارسال کمک‌ها و تجهیزات وعده‌داده شده به ارتش عراق کرده است.

وزارت دفاع آمریکا در پایان سال گذشته میلادی درخواست بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری خود را برای عراق به کنگره ایالات متحده، ارائه کرده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۸ خرداد ماه گفت، گرچه زمان خواهد برد، اما گروه موسوم به حکومت اسلامی، به طور کامل شکست خواهد خورد و از عراق بیرون رانده خواهد شد.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، اطمینان او از شکست حتمی این گروه، در عین حال در گروه آن است که نخست‌وزیر عراق، همه عراقی‌ها را نمایندگی کند.

در حال حاضر گروه بزرگی از شبه‌نظامیان شیعه متحد دولت بغداد، که از حمایت تهران نیز برخوردار هستند، درگیر نبرد با شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در استان انبار هستند.

حضور گسترده‌ شبه‌نظامیان شیعه این نگرانی را برای متحدان غربی بغداد به وجود آورده است که آن کشور را در آینده درگیر اختلافات قومی کند.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که تمرین‌ها و آموزش‌های جدید «تاکید خاصی بر سنی‌ها[ی هوادار دولت مرکزی]» خواهد داشت. هرچند همچنان انتقال سلاح به آنها از کانال بغداد انجام خواهد شد.

تحلیل‌ها حاکی‌ست که حضور این نیروها می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در نبردهای استان انبار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG