لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

کوبا: شرایط برای برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا «مطلوب» است


رئیسان جمهوری دو کشور روز ۲۲ فروردین درنشست قاره آمریکا در پاناما، با یکدیگر دیدار کردند
رئیسان جمهوری دو کشور روز ۲۲ فروردین درنشست قاره آمریکا در پاناما، با یکدیگر دیدار کردند

هاوانا می‌گوید در حال حاضر شرایط برای بازگشت به روابط دیپلماتیک میان کوبا و ایالات متحده «مطلوب» است. این گفته‌ها، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت، در آستانه مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده در واشینگتن، مطرح شده است.

مقام‌های این دو کشور، که روابط دیپلماتیک خود را بیش از نیم قرن است متوقف کرده‌اند، روز پنج‌شنبه برای چهارمین دور از مذاکرات خود در مورد از سر گیری روابط، رو در رو می‌شوند.

چنانچه هاوانا و واشینگتن روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند، آنچه -مانند ایران و آمریکا- به «دفتر حافظ منافع» موسوم است به سفارت بدل خواهد شد.

گوستابو ماچین، معاون امور ایالات متحده در وزارت خارجه کوبا، روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفته است با وجود پیشرفت‌ها، همچنان دو کشور لازم است برای اقدام به از سرگیری روابط خود، به توافقی دست پیدا کنند.

مسائلی میان دو کشور مطرح شده که همچنان مقام‌های آمریکا و کوبا بر سر آن در حال مذاکره هستند.

برخی از این مسائل به موضوع رسانه‌ها و اینترنت باز می‌گردد.

هاوانا از جمله خواسته است تا ایالات متحده دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری و اینترنت خود را در دفتر حافظ منافع‌اش تعطیل کند.

واشینگتن، دوره‌های آموزشی را موضوعی عادی در کارکرد دفاتر دیپلماتیک کشورها در هاوانا، و نیز آنچه خود کوبا در دیگر کشورها انجام می‌دهد، می‌داند.

از طرفی آمریکا نیز خواستار آن است که مقام‌های دیپلماتیک آن، در رفت‌وآمدهای خود آزاد باشند. آنها در حال حاضر نیاز دارند برای خروج از هاوانا اجازه رسمی کسب کنند.

تازه‌ترین تحولات در روباط دو کشور پس از آن است که باراک اوباما و رائول کاسترو، رئیسان‌جمهوری آمریکا و کوبا، در آذر ماه گذشته روند عادی‌سازی روابط دو کشور را اعلام کردند.

به تازگی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پی نخستین دیدار یک مقام غربی از هاوانا از زمان بهبود روابط واشینگتن و کوبا، از ایالات متحده خواست به تحریم‌ها علیه آن کشور خاتمه دهد.

در عین حال رائول کاسترو نیز با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، دیدار و از میانجی‌گری‌اش در مذاکرات محرمانه برای بهبود روابط دو کشور سپاسگذاری کرده است.

XS
SM
MD
LG