لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

ابراز «نگرانی عمیق» آمریکا در پی اخراج دیپلماتش از بحرین


تام مالینوفسکی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور دمکراسی، حقوق بشر و کارگران
تام مالینوفسکی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور دمکراسی، حقوق بشر و کارگران

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تماسی تلفنی با همتای بحرینی خود، در مورد اخراج دیپلمات ایالات متحده در آن کشور که پس از دیدار با اعضای حزب شیعه مخالف دولت صورت گرفت، «عمیقا ابراز نگرانی کرده است».

به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از مقامی در وزارت خارجه آمریکا، این گفت‌وگوی تلفنی با خالد الخلیفه، ۲۳ تیرماه و در زمانی انجام شده است که آقای کری در وین برای مذاکره با وزیر خارجه ایران در مورد برنامه اتمی تهران به سر می‌برد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، کری این دیدگاه آمریکا را شرح داده است که «خواست بحرین برای حضور نمایندگان وزارت خارجه‌اش در دیدارهای خصوصی بین دیلپمات‌های آمریکایی و چهره‌های سیاسی بحرین، غیر قابل قبول، خلاف قوائد بین‌المللی دیپلماتیک است».

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید جان کری «نگرانی عمیق» آمریکا را «در پی اخراج دیپلمات» آن کشور ابراز کرده است.

آقای کری در عین حال «نگرانی آمریکا را در مورد اتهام‌های وارد شده به اعضای اپوزیسیون که در دیدار با دستیار وزیر خارجه حضور داشته‌اند، به روشنی شرح داده است».

یک هفته پیش وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تام مالینوفسکی، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور دمکراسی، حقوق بشر و کارگران، را در پی دیدار با برخی اعضای حزب «وفاق»، جریان شیعه مخالف دولت، اخراج کرده است.

به گفته بحرین این کار «دخالت در امور داخلی» آن کشور و «ارجحیت دادن بخشی از مردم نسبت به بخشی دیگر» است.

دیدار آقای مالینوفسکی با اعضای «وفاق» در هماهنگی با دولت بحرین انجام شده بود.

بحرین تحت حکومت خاندان سنی‌مذهب «آل خلیفه» اداره می‌شود و شیعیان ساکن آن در اعتراضاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی در نهایت به حضور ارتش عربستان انجامید، شرکت کرده‌اند.

پس از درگیری‌ها، حزب «وفاق» که بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون بحرین است، نمایندگان خود را از پارلمان بیرون کشید. در آن زمان دلیل این اقدام، سرکوب حرکت‌های اعتراضی شیعیان که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند اعلام شد.

در خرداد ماه گذشته نیز مخالفان شیعی بحرین گفتند انتخابات پارلمانی و محلی در آن کشور را که قرار است در آبان ماه برگزار شود، تحریم می‌کنند.

آنها گفتند تا زمانی‌که در مذاکرات با دولت، توافق سیاسی روشن و شفافی که بیانگر خواست و اراده مردم آن کشور است، به دست نیاید، در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

بحرین در عین حال از متحدان اصلی آمریکا و مقر ناوگان پنجم ایالات متحده است.

XS
SM
MD
LG