لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

«پرتاب موشک از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها» به سوی ناوشکن آمریکایی


در تصویری در مالکیت عمومی، ناوشکن میسون دیده می‌شود. محل گرفته‌شدن این عکس مشخص نیست.
در تصویری در مالکیت عمومی، ناوشکن میسون دیده می‌شود. محل گرفته‌شدن این عکس مشخص نیست.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته‌است از منطقه‌ای تحت کنترل حوثی‌ها در یمن، دو موشک به سوی یک ناوشکن ایالات متحده، در آب‌های بین‌المللی، پرتاب شده است. این موشک‌ها خسارتی به این شناور آمریکایی نزده‌اند و کسی نیز آسیب ندیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید «این حمله ناموفق در روز یک‌شنبه (۱۸ مهر ماه) رخ داده‌است».

سروان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، به این خبرگزاری گفته است «ناوشکن میسون دو موشک را در دریای سرخ در نزدیکی ساحل یمن ره‌گیری کرده‌است. هر دو موشک پیش از آن‌که به شناور برسند، به دریا سقوط کرده‌اند».

سروان دیویس گفته است همه ملوانان در سلامت هستند و به ناوشکن نیز هیچ آسیبی نرسیده است.

همزمان با انتشار این گزارش، عربستان سعودی نیز گفته است «دو موشک بالستیک» پرتاب‌شده از سوی یمن را ره‌گیری و نابود کرده‌است.

به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» ارتش عربستان در بامداد ۱۹ مهر ماه گفته است یکی از این موشک‌ها به سوی مأرب در یمن پرتاب شده بود و دیگری در راه «طائف» در عربستان بوده‌است.

تلویزیون دولتی این کشور نیز تصاویری را نشان داده که می‌گوید از انفجار موشک ره‌گیری‌شده در راه طائف گرفته شده است.

طائف شهری در استان مکه است و پایگاه هوایی ملک فهد نیز در آن قرار دارد.

گزارش‌ها تازه از تحولات اخیر در یمن، پس از حمله هوایی مرگبار به یک مجلس سوگواری در صنعا، پایتخت یمن، منتشر می‌شود. حمله‌ای که انگشت اتهام در آن به سوی ائتلاف به رهبری ریاض گرفته شده و سازمان ملل آن را محکوم کرده‌است. ایالات متحده نیز در واکنش به آن گفته بود «همکاری‌های شدیدا محدودشده با این ائتلاف را تحت بازبینی دوباره قرار می‌دهد».

چند روز پیش از این نیز یک شناور در اجاره ارتش امارات، در آب‌راه بین‌المللی هدف حمله موشکی نیروهای حوثی قرار گرفته بود. این حمله خسارت جانی برای غیر نظامیان در پی نداشت، اما برخی گزارش‌ها می‌گویند به غرق‌‌شدن این شناور انجامیده‌است. امارات متحده عربی در واکنشی شدید به این حمله آن را «تروریستی» نامید. سازمان ملل نیز آن را محکوم کرده و گفته است تهدیدها علیه کشتی‌رانی پیرامون آب‌راه استراتژیک باب‌المندب، محل وقوع حمله، مسئله‌ای «شدیدا جدی» است.

برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه فاکس، گفته بودند موشک پرتاب شده به سوی شناور اماراتی، «ساخت ایران» بوده است. آنچه واکنش مقام‌های تهران را در پی داشت و سخنگوی وزارت خارجه ایران این اظهارات را «فرافکنی» توصیف، و رد کرد.

حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردار هستند. در مقابل ائتلافی به رهبری عربستان که از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن حمایت می‌کند، حملاتی را به این گروه انجام می‌دهد. از زمان آغاز حملات عربستان بیش از ۶۷۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، در یمن کشته شده‌اند. شماری از تحلیلگران بر این باور هستند که یمن، علاوه بر اختلافات درونی آن کشور، صحنه جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نیز هست.

XS
SM
MD
LG