لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

گردش نگاه‌ها به سوی «جریان سوم» در انتخابات آمریکا


در آمریکا اقبال «گری جانسون» کاندیدای حزب «لیبرترین» برای کسب مقام ریاست جمهوری، افزایش یافته و یک روزنامه معتبر ایالت ویرجینیا به پشتیبانی از او پرداخته است.

روزنامه «ریچموند تایمز دیسپچ» نخستین نشریه بزرگ سراسری در ویرجینیاست که از فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو جانبداری کرده و او را شایسته تر از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نامیده است.

سرمقاله ‌این روزنامه تاکید می‌کند که: «نه دونالد ترامپ و نه هیلاری کلینتون هیچ کدام از استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای که ما مردم از رییس جمهوری آینده انتظار داریم، برخوردار نیستند» و می‌افزاید: «مهمتر اینکه گری جانسون دارای کمال، عزت نفس و ایده‌های محکم و استواری‌ست».

توجه به حزبی که براساس نظرخواهی‌ها در حال حاضر پشتیبانی اندکی کمتر از ٪ ۱۱ رای دهندگان آمریکایی را داراست، در شرایطی صورت گرفته که نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا همچنان عنوان «نامحبوب‌ترین» کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را یدک می‌کشند.

رسانه‌های آمریکا نامحبوبی دونالد ترامپ را بیش از رقیب دمکراتش هیلاری کلینتون می‌دانند و می‌گویند میزان آن تا حدی است که چند تن از اعضای ارشد جمهوریخواه مانند جف فلیک یکی از دو سناتور ایالت آریزونا و عضو کمیته با نفوذ روابط خارجی سنای آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه ‌ای بی سی تاکید کرد که با توجه به مواضع کنونی کاندیدای حزب، نمی‌تواند در انتخابات آینده از او پشتیبانی کند.

سناتور فلیک که از هنگام ورود دونالد ترامپ به کارزار انتخاباتی از تایید او پرهیز کرده، روز یکشنبه در برنامه معروف «دیدار با مطبوعات» شبکه‌ای بی سی گفت: «انتظار تغییر در سیاست‌های آقای ترامپ، هر روز دشوارتر و دشوارتر می‌شود و به رغم علاقه‌ای‌که برای پیروزی نامزد حزب دارم، فکر نمی‌کنم که بتوانم در نوامبر آینده (۱۸ آبانماه) از او حمایت کنم».

آقای فلیک تغییر مدام در گفتار و کردار دونالد ترامپ را با عنوان «محور ۳۶۰ درجه‌ای» مورد انتقاد قرار داد و گفت: «در مورد موضوع مهاجرت و مهاجران او بارها حرف‌های ضد و نقیض گفته و موضع ابهام انگیز او در این امر، مشکل‌آفرین است».

برخی از رسانه‌ها نیز بارها آقای ترامپ را به‌خاطر اِعمال روش‌های گیج کننده نکوهش کرده‌اند.

از جمله شبکه سی ان ان روز دوشنبه در گزارشی گفت که رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک و از فعالان تیم انتخاباتی کاندیدای جمهوریخواهان می‌گوید که دونالد ترامپ از یکی از جنجالی‌ترین پیشنهادهای خود در مورد اخراج دسته جمعی مهاجران غیرقانونی عقب نشینی می‌کند.

آقای جولیانی در گفت‌وگویی اختصاصی با سی ان ان تاکید کرد که: «ترامپ مایل نیست که خانواده‌های مهاجران را در آمریکا از هم بگسلد و بسیار دشوار خواهد بود مهاجرانی را که پانزده سال در این کشور زیسته‌اند و از میان سه فرزندشان دو تن شهروند آمریکایی محسوب می‌شوند، اخراج کند؛ این آمریکایی نیست که او می‌خواهد».

سخنان رودی جولیانی با سخنان آتشین دونالد ترامپ در فینیکس آریزونا، کاملن در تضاد است. مدعی کسب عالیترین مقام اجرایی بزرگترین قدرت اقتصادی – نظامی‌جهان یک هفته پیش از این، در بازگشت از سفر کوتاه به مکزیک و گفتگو با رییس جمهوری این کشور در گردهمآیی جمهوریخواهان شهر فینیکس تاکید کرده بود که به محض ورود به کاخ سفید پیشنهاد ۱۰ ماده‌ای خود را در مورد مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی، از جمله‌ایجاد دیواری در مرز با مکزیک و اخراج سریع مهاجران غیرقانونی بکار خواهد بست.

دونالد ترامپ گفت: «در دولت ترامپ، تمام قوانین مربوط به مهاجران بطور کامل اجرا خواهند شد و هیچگونه عفوی هم در کار نخواهد بود».

حال یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در کارزار ترامپ در صدد توضیح برآمده و می‌گوید که منظور کاندیدای ریاست جمهوری اخراج فوری مهاجران قانون‌شکن بوده و نه همه مهاجران. ولی رقیبان دمکرات به هیچ روی چنین توجیه و توضیحی را نمی‌پذیرند.

تام پرز، وزیر کار در دولت دمکرات باراک اوباما، و یکی از پشتیبانان جدی خانم کلینتون می‌گوید: «آقای ترامپ باید بعنوان ژیمناست به المپیک ریو می‌رفت، چرا که در آنجا می‌توانست بیشتر مانور بدهد و بالانس بزند».

در سوی دیگر کارزار انتخاباتی، انتشار یادداشت‌های مربوط به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون از جانب اف بی آی پلیس فدرال آمریکا، پرسش‌های تازه‌ای را در مورد درستی و صداقت کاندیدای حزب دمکرات پیش کشیده است.

شبکه سی بی اس در گزارشی می‌گوید که به رغم برتری هیلاری کلینتون بر دونالد ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز، کاهش محبوبیت نامزد دمکراتها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها گفته‌های او در مورد استفاده از سرور شخصی برای ایمیل‌های اداری را کمتر و کمتر قبول می‌کنند.

این عدم محبوبیت کاندیداهای دو حزب بزرگ و قدرتمند آمریکاست که گردش نگاه‌ها به سوی «گری جانسون» کاندیدای حزب سوم یعنی حزب لیبرترین را موجب شده است.

روز نامه «ریچموند تایمز دیسپچ» که در سه دهه گذشته همواره از حزب جمهوریخواه و کاندیداهای آن پشتیبانی کرده، از سیاست‌های اعلام شده گری جانسون برای کاستن از ابعاد فراخ سازمان‌های دولتی و تشکیل دولتی کوچکتر، تاکید بر بردباری اجتماعی و احترام به آزادی‌های فردی و صیانت از آنها تحسین کرده و او را فردی متعادل با اندیشه‌های نیکو نامیده است.

آقای جانسون این روزها سخت می‌کوشد تا در میان رای دهندگان آمریکا میزان مقبولیت خود را به سقف پانزده درصدی لازم برای دعوت به مناظره‌های تلویزیونی مدعیان ورود به کاخ سفید برساند.

روزنامه ویرجینیایی در پایان سرمقاله خود می‌گوید: «اگر کمیسیون مناظره‌های ریاست جمهوری می‌خواهد به کشور خود خدمتی بکند، باید از گری جانسون هم برای شرکت در مناظره‌ها دعوت کند و انتخاب دوگانه کلینتون و ترامپ را در این مناظره‌ها مردود بشمارد».

XS
SM
MD
LG