لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

از جرج واشینگتن تا باراک اوباما؛ رکوردهای روسای جمهوری آمریکا


یادبود ملی کوه راش‌مُر؛ از راست به چپ: آبراهام لینکلن، تئودور روزولت، توماس جفرسون و جرج واشینگتن.
یادبود ملی کوه راش‌مُر؛ از راست به چپ: آبراهام لینکلن، تئودور روزولت، توماس جفرسون و جرج واشینگتن.

وای.نت و روزنامه یدیعوت آخرونوت، یکشنبه شانزدهم آبان، به شماری از رکوردهای جالب و «اولین» کارهای روسای جمهوری تاریخ آمریکا اشاره کرده‌اند:

کدام رییس جمهوری بیش از دو دوره در این مقام ماند؟

فرانکلین روزولت: او بیش از ۱۲ سال در کاخ سفید ماند که طولانی‌ترین دوره ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا است. روزولت در سال ۱۹۴۵، اندکی پس از آنکه چهارمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، درگذشت. شش سال بعد از مرگ او، در ۲۷ فوریه ۱۹۵۱، متمم ۲۲ قانون اساسی برای محدود کردن دوره ریاست جمهوری به دو دوره به تصویب رسید.

کدام رییس جمهوری دو دوره غیر متوالی رییس جمهوری بود؟

گروور کلیولند: باراک اوباما که بزودی کاخ سفید را ترک می کند، چهل و چهارمین رییس جمهوری آمریکا است اما در واقع چهل و سومین فردی است که رییس جمهوری شده است؛ این سردرگمی به خاطر گروبر کلیولند است که بیست و دومین و نیز بیست و چهارمین رییس جمهوری بود. او تنها کسی است که دو دوره غیر متوالی رییس جمهوری بوده و با فاصله چهار سال، هشت سال ریاست جمهوری را تکمیل کرد. در سال ۱۸۸۴ کلیولند در رقابتی تنگاتنگ در برابر جیمز بلاین رییس جمهوری شد اما چهار سال بعد صندلی خود را به بنجامین هریسون جمهوریخواه (نوه رییس جمهوری ویلیام هنری هریسون) باخت اما کلیولند دوباره در سال ۱۸۹۲ با غلبه بر هریسون رییس جمهوری شد.

کدام رییس جمهوری در بالاترین سن سوگند ریاست جمهوری را ادا کرد؟

رونالد ریگان: پس از دو بار تلاش ناکام، رونالد ریگان در انتخابات نوامبر ۱۹۷۹ در ماههایی که نظام جمهوری اسلامی در ایران تازه بروی کار آمده بود، در اوج ماجرای گروگان گیری دیپلمات‌های سفارت آمریکا در تهران و بر بستر خشم مردم آمریکا از این ماجرا ریاست جمهوری را از جیمی کارتر دموکرات گرفت و روز بیستم ژانویه ۱۹۸۰ در حالی سوگند ریاست جمهوری را در پای پلکان کنگره ادا کرد که تنها چند روز تا هفتاد سالگی خود فاصله داشت. با ریاست‌جمهوری ترامپ، او رکورد شکن می شود و در هفتاد سالگی پیرترین رییس جمهوری آمریکا در زمان ادای سوگند خواهد بود.

کدام رییس جمهوری اولین رییس جمهوری بود که در کاخ سفید زندگی کرد؟

جان آدامز: جرج واشینگتن اولین رییس جمهوری آمریکا بود که دو دوره (از سال ۱۷۹۷ تا ۱۷۹۸) رییس جمهوری بود اما فرصت اقامت در کاخ سفید را نیافت. بنای کاخ سفید در سال ۱۷۹۲ آغاز شد و ۱۸۰۰ پایان یافت. نخستین ساکن این خانه دومین رییس جمهوری آمریکا جان آدامز بود.

کدام رییس جمهوری خارج از قاره آمریکا (اما در سرزمینی متعلق به آمریکا) بدنیا آمد؟

باراک اوباما: اوباما در هونولولو، هاوایی، پنجاهمین ایالت آمریکا در فاصله چهار هزار کیلومتری از ساحل غربی آمریکا از مادری سفیدپوست و پدری کنیایی بدنیا آمد. پیروزی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ بر سناتور جان مک کین از این نظر نیز یک امر تاریخی بود که یک آمریکایی آفریقایی تبار برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید.

کدام رییس جمهوری با اجماع کامل از سوی هیات ارشد الکترال‌ها رییس جمهوری شد؟

جرج واشینگتن: جرج واشینگتن که فرمانده قوای نظامی آمریکا در روزهای سخت جنگ استقلال بود، در سال ۱۷۸۹ نامزد انتخابات شد در حالی که کسی یارای رقابت با او را نداشت. او رای هر ۶۹ الکترال را بدست آورد و همچنین این تاریخ سازی در سال ۱۷۹۲ نیز تکرار شد تا ریاست جمهوری‌اش را در اوج محبوبیت ادامه دهد؛ بعد از او دیگر هیچ کسی این تاریخ را تکرار نکرد.

کدام رییس جمهوری برای اولین بار در معرض برکناری قرار گرفت؟

اندرو جانسون: هفدهمین رییس جمهوری آمریکا روز ۲۴ نوامبر ۱۸۶۸ از سوی مجلس نمایندگان خلع شد اما مجلس سنا او را ابقاء کرد. دومین رییس جمهوری آمریکا که در معرض محاکمه برای خلع مقام قرار گرفت، بیل کلینتون بود که در سال ۱۹۹۸ بخاطر «شهادت دروغ و تلاش برای پنهان کردن ماجرای مونیکا لوینسکی» در معرض یک رسوایی بزرگ بود. در رای گیری نهایی در کنگره اکثریت لازم، یعنی دو سوم آرای سناتورها برای خلع بیل کلینتون بدست نیآمد.

کدام رییس جمهوری خود استعفاء کرد؟

ریچارد نیکسون: رییس جمهوری سی و هفتم آمریکا که زیاد محبوب هم نبود با وجود پیروزی، پایش درگیر ماجرای «واترگیت» شد؛ کارکنان او برای استراق سمع از ستاد دموکرات‌ها در هتل «واترگیت» در شهر واشینگتن دی سی تلاش کرده بودند. نیکسون نمی خواست بخاطر این بحران اولین رییس جمهوری شود که سنا او را خلع می کند و ترجیح داد کناره گیری کند؛ شب نهم اوت ۱۹۷۴ نامه استعفایش را امضا کرد. جرالد فورد رییس جمهوری سی و هشتم قبل از آنکه محاکمه نیکسون بخاطر افتضاح «واترگیت» آغاز شود، او را مورد عفو ریاست جمهوری قرار داد و نیکسون برای همیشه از صحنه عمومی خارج شد.

کدام رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری با رای مردم انتخاب نشدند؟

جرالد فورد و نلسون راکفلر: قبل از رسوایی «واترگیت» و استعفای ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۳، معاون نیکسون اسپیرو اگنیو در ۱۹۷۳ استعفا کرد زیرا معلوم شد که در گزارش مالیات خود کتمان‌کاری کرده و در اتهام «پولشویی و گرفتن رشوه» هم بی‌آبرو شده و نیکسون که هنوز رییس جمهوری بود، جرالد فورد را جانشین او کرد در حالی که فورد معاون انتخاباتی‌اش نبود. جرالد فورد که با استعفای نیکسون رییس جمهوری شد و دو سال این مقام را در دست داشت، نلسون راکفلر را معاون خود کرد. بدین ترتیب در این دو سال، آمریکا بدون رییس جمهوری و معاونی که رای مردم آنها را به کاخ سفید فرستاده باشد، چرخید؛ این دوران ایام آرام مناسبات آمریکا و ایران هم بود که با روی کار آمدن جیمی کارتر در سال ۱۹۷۷ بخاطر فشارهای کارتر به شاه ایران برای رعایت حقوق شهروندانش به تنش کشیده شد و انقلابیون ایران هم بعد از آن با گروگان گیری دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت آمریکا با عنوان «لانه جاسوسی» به مدت ۴۴۴ روز نقش مهمی در پیروزی رونالد ریگان هنرپیشه هالیوودی جمهوریخواه ایفا کردند.

کدام رییس جمهوری آلاسکا را از روسیه خرید؟

آندرو جانسون: خرید آلاسکا از روسیه در سال ۱۸۶۷ به عنوان مهم‌ترین کار اندرو جانسون در عرصه سیاست خارجی ثبت شد؛ اما مبتکر این اقدام وزیر خارجه او ویلیام سیوارد بود که بخاطر معامله‌ای که تنها هفت میلیون و دویست هزار دلار آن زمان بود، به «خراجی از بیت المال» متهم شد اما بعدا معلوم گردید که سرزمینی با چنین وسعت دارای معادن طلا، ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی است که درآمد بسیاری برای آمریکا ایجاد کرد.

کدام رییس جمهوری برای اولین بار در تلویزیون ظاهر شد؟

فرانکلین دلانو روزولت: سی و دومین رییس جمهوری آمریکا اولین رییس جمهوری بود که در شب سی‌ام آوریل ۱۹۳۹ بر صفحه سیاه و سفید تلویزیون ظاهر شد.

کدام رییس جمهوری اولین بار با لیموزین حرکت کرد و «هدیه» ناخواسته که بود؟

فرانکلین دلانو روزولت: سرویس‌های امنیتی آمریکا به خودرویی نیاز یافتند که رییس جمهوری روزولت را به کنگره ببرد تا در مورد حمله ژاپنی‌ها در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ به پایگاه نظامی آمریکا در پرل هاربر در ایالت هاوایی سخنرانی کند. خودرو می بایست ضد گلوله باشد زیرا نگرانی از حمله به جان رییس جمهوری بالا گرفته بود. از بخت خوش اف.بی.آی، وزارت خزانه داری به یاد آورد که یک لیموزین ضد گلوله را چند سال قبل از رییس باند مافیا ال کاپون توقیف و مصادره کرده است؛ لیموزین فورا بیرون آورده و روغن زده شد و روزولت را به کنگره برد.

کدام رییس جمهوری هرگز ازدواج نکرد؟ کسی هم دوباره ازدواج کرد؟ چه کسی طلاق گرفته بود؟

جیمز بیوکانن: رییس جمهوری پانزدهم آمریکا (در سال‌های ۱۸۵۷ تا ۱۸۶۱) هرگز ازدواج نکرد. پنج رییس جمهوری آمریکا، همگی بعد از مرگ همسر اولشان، دوباره ازدواج کردند: وودرو ویلسون و جان تایلور زمانی که ساکنان کاخ سفید بودند با عشق دوم خود بعد از مرگ همسر اول ازدواج کردند. رونالد ریگان اولین و تنها رییس جمهوری آمریکا بود که طلاق گرفته بود. البته او در سال ۱۹۴۸، یعنی ۳۲ سال قبل از آنکه رییس جمهوری شود همسر اولش هنرپیشه هالیوودی جین وایمن را طلاق داد و چهار سال بعد با نانسی دیویس ازدواج کرد. اما نداشتن سابقه طلاق برای رییس جمهوری شدن در آمریکا خیلی مهم است. با ریاست‌جمهوری ترامپ او اولین کسی است که دو زن قبلی خود ایوانا و مارلا را طلاق داده و از این نظر هم رکورد شکن می‌شود.

رییس جمهوری «چراغ کور» هم بود؟ چه کسی بیشترین بچه را داشت؟

شش رییس جمهوری آمریکا هرگز با همسر خود بچه‌ای نداشتند. جان تایلور با پانزده فرزند بزرگ‌ترین خانواده ریاست جمهوری را داشت.

رییس جمهوری در حال کار هم درگذشت؟

هشت رییس جمهوری آمریکا در حالی که در این مقام بودند درگذشتند؛ زاکری تایلور، آوراهام لینکلن، جیمز گارفیلد، ویلیام مکینلی، وارن هاردینک، فرانکلین دلانو روزولت، جان اف کندی (که کشته شد). اما ویلیام هریسون از همه بد شانس تر بود؛ تنها ۳۱ روز بعد از اینکه به این مقام رسید و هنوز همه جای کاخ سفید را ندیده بود بود، درگذشت. او در مراسم ادای سوگند با وجود سرمای شدید هوای مارس ۱۸۴۱ حاضر نشد پالتویی سنگین و گرم بپوشد و لج کرد که سخنرانی ۸۴۴۴ کلمه‌ای خود را در دو ساعت بیان کند و بعد با مردم پیاده روی معروف روز ادای سوگند را انجام داد. لجاجتش جانش را گرفت؛ سرما خورد و ذات الریه گرفت و درگذشت. معاونش جان تایلور جانشینش شد و تمام دوره ریاست جمهوری لقب «عالیجناب تصادفی» را بخاطر نحوه ورودش به تالار بنفش بیضی کاخ سفید و محل تصمیم گیری‌های مهم به دوش کشید.

کدام رییس جمهوری آمریکا دقیقا در روز استقلال آمریکا درگذشت؟

جان آدامز، تامز جفرسون و جیمز مونرو: هر سه این بدشانس‌ها در روز چهارم ژوئیه در سالروز استقلال آمریکا درگذشتند. چهارم ژوئیه اما برای کالوین کولیج روزی خوش شانس بود. او که بعدها رییس جمهوری بود در این روز بدنیا آمد.

کدام دانشگاه آمریکا بیشترین رییس جمهوری را به آمریکا تحویل داده است؟

هاروارد: این دانشگاه معتبر و پرآوازه در کمبریج ماساچوست بیشترین روسای جمهوری آمریکا را در زمان دانشجویی‌شان به خود دیده است؛ هشت رییس جمهوری: جان آدامز، جان کوینسی آدامز، تئودور روزولت، فرانکلین دلانو روزولت، راثرفورد بیرجارد هیز، جان فیتزجرالد کندی، جرج بوش پسر و باراک اوباما.

کدام رییس جمهوری عبارت «اوکی» را وارد زبان کرد؟

مارتین وان بیورن: هشتمین رییس جمهوری آمریکا که اصلیتش از کیندرهوک نیویورک بود، در زمان کارزار انتخاباتی‌اش با حمایت‌های طرفدارانی روبه‌رو بود که محافلی را با عنوان اولد کیندرهوک به نفع او بوجود آورده بودند که مخفف آن اوکی بود و هنگامی که می خواستند یکی از اعضای خود را نام ببرند می گفتند «اوکی» یعنی «او از ما است» یا به قول امروزی‌ها «خودی» است. «اوکی» آمریکایی از آن زمان لقلقه کل جهان شد.

اولین رییس جمهوری که...

- به مهمانان دست داد، توماس جفرسون، رییس جمهوری سوم بود،

- در لنز دوربین ثبت شد، جیمز پولک، رییس جمهوری یازدهم بود،

- سوار اتومبیل شد، تئودور روزولت، بیست و ششمین رییس جمهوری بود،

- خانه رییس جمهوری را «کاخ سفید» نامید، در سال ۱۹۰۱، همان تئودور روزولت رییس جمهوری بیست و ششم بود،

- سوار هواپیما شد، فرانکلین دلانو روزولت، سی و دومین رییس جمهوری بود،

- تحصیلات پزشکی داشت، ویلیام هنری هریسون، نهمین رییس جمهوری بود،

- کنفرانس مطبوعاتی را در کاخ سفید برگزار کرد، جان فیتزجرالد کندی، رییس جمهوری سی و پنجم بود،

- سوگند ریاست جمهوری را توسط یک بانوی قاضی ارشد، سارا تی یوز، ادا کرد، لیندن جانسون رییس جمهوری سی و ششم بود که بعد از کشته شدن کندی رییس جمهوری شد،

- نه در خانه که در بیمارستان بدنیا آمد، جیمی کارتر بود،

- طولانی‌ترین عمر را داشت، جرالد فورد و رونالد ریگان بودند که بعد از ترک کاخ سفید تا سن ۹۳ سالگی زندگی کردند، البته جیمی کارتر و جرج بوش پدر هم ۹۲ سال سن دارند و جان آدامز و هربرت هوور نیز نود سال عمر کردند، اما خیلی از روسای جمهوری آمریکا در دهه پنجاه عمر خود درگذشتند، غیر از جان کندی که در ۴۸ سالگی کشته شد، جیمز گارفیلد با ۴۹ سال عمر براستی جوانمرگ شد،

- موهایش خیلی زود سفید شد، رییس جمهوری همین دوران اخیر عمر ماست: کاخ سفید موهای سیاه و مجعد اوباما را که هنوز ۵۵ ساله است، خیلی زودتر از آنچه که فکر می کرد سفید کرد،

- و سرانجام آنکه جرج واشینگتن اولین رییس جمهوری آمریکا تا به حال تنها رییس جمهوری بوده که به هیچ حزبی تعلق نداشته است.

XS
SM
MD
LG