لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۷

حمایت شماری دیگر از جمهوری‌خواهان از کلینتون؛ سخنان ترامپ علیه اف‌بی‌آی


از راست: کلینتون و ترامو
از راست: کلینتون و ترامو

شماری دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه و مقام‌های پیشین این حزب و برخی چهره‌های مستقل به جمع حامیان نامزد حزب دمکرات در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا پیوسته‌اند. در عین حال دونالد ترامپ می‌گوید اف‌بی‌آی احتمالا به هیلاری کلینتون «مصونیت» داده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، هشتم مهر ماه از حمایت شماری دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه و مستقل بهره‌مند شده‌است.

|انتخابات آمریکا را در صفــــحه ویـــــژه آن دنبال کنید|

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید فهرست حامیان کلینتون، اکنون سه نماینده‌ی پیشین کنگره آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و دست‌کم ده نفر از اعضای سابق دولت‌هایی که این حزب رهبری آن‌ها را در دست داشته، را علاوه بر حامیان پیشین، در بر می‌گیرد.

حمایت شماری دیگر از جمهوری‌خواهان از نامزد حزب دمکرات، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از سناتورهای ارشد این حزب، با پنج‌دوره نمایندگی در کنگره، در جریان یک کنفرانس خبری حمایت خود را از کلینتون اعلام کرد.

سناتور جان وارنر، که زمانی رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا بوده، گفته‌ است کلینتون به مراتب برای هدایت ایالات متحده بهتر است، تا دونالد ترامپ .

جیم چیکونی، یکی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه هوادار کلینتون، در سخنانی شدیدا انتقادآمیز، به روزنامه واشینگتن‌پست گفته است «از منظر من، دونالد ترامپ احتمالا فردی با کم‌ترین صلاحیت‌ها، پایین‌ترین ثبات، هوش و ذکاوت است، که تا کنون از سوی یک حزب عمده در آمریکا نامزد انتخابات شده‌است».

در دیگر سوی صحنه انتخابات آمریکا، آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی، اظهاراتی را علیه پلیس فدرال آمریکا مطرح کرده است. او گفته رقیب دمکرات او در جریان استفاده از سرور شخصی در ارسال و دریافت ایمیلی‌های دولتی، «احتمالا» از سوی اف‌بی‌آی تحت «مصونیت» قرار گرفته است.

استفاده از سرور شخصی یکی از مهم‌ترین مسائلی‌ست که جمهوری‌خواهان طی ماه‌های گذشته انتقاداتی را با محوریت آن، علیه کلینتون مطرح کرده‌اند. هیلاری کلینتون پذیرفته‌است که این کار اشتباه بود. رئیس پلیس فدرال آمریکا در تیر ماه گذشته شدیدا از «بی‌احتیاطی» خانم کلینتون در این مورد انتقاد کرده، ولی گفته بود اعلام جرم را توصیه نمی‌کند.

نامزد حزب جمهوری‌خواه، هشتم مهر ماه، بدون ارائه جزئیاتی، گفته است «آن‌ها (اف‌بی‌آی) به او مصونیت داده‌اند… فکر می‌کنید هیلاری [کلینتون تحت مصونیت] قرار گرفته… بله… او مصونیت دریافت کرده‌است. او چیزی داشته!».

جیمز کامی، رئیس اف‌بی‌آی، خود، در روز پنج‌شنبه در جلسه‌ کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود «ما به کسی در یک سمت، یا در سوی دیگر صحنه کمک نمی‌کنیم. برای مردم درک این موضوع سخت است، چون بیشتر ما در این کشور همه‌چیزی را قطبی می‌بینیم».

در عین حال شبکه خبری فاکس، که به جمهوری‌خواهان نزدیک است، در گزارشی در مورد مناظره نخست میان دو رقیب اصلی انتخابات آمریکا، می‌گوید شماری از مشاوران آقای ترامپ به وضعیت آماده‌شدن او برای مناظره انتقاد کرده‌اند.

منابعی در کارزار آقای ترامپ، به فاکس گفته‌اند تعدادی آدم در اتاق آقای ترامپ بودند که بعضی حتی تجربه‌ای هم در مورد مناظره نداشتند و توصیه‌هایی به او کرده‌اند، که، یکی، دیگری را نقض می‌کرد.

نامزدهای رقیب، مناظره‌های دیگری در ماه اکتبر خواهند داشت. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG