لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

انتخابات آمریکا؛ برتری نسبی کلینتون در نظرسنجی‌ها، تمرکز ترامپ بر فلوریدا


کم‌تر از یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده‌است؛ در واپسین تلاش‌های دو نامزد اصلی از حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، هیلاری کلینتون همچنان برتری نسبی خود را در کسب آرا حفظ کرده، دونالد ترامپ نیز به کارزار خود در فلوریدا ادامه داده‌است.

نتیجه آرای انتخابات، البته تا آخرین لحظه ممکن است دستخوش تغییر شود. بسیاری از نظرسنجی‌ها در ایالت‌هایی که نتیجه در آن‌ها در «آرای الکترال» نقش کلیدی خواهد داشت، در لبه خطای آماری قرار دارند.

↵​ در مورد آرای الکترال بیشتر بخوانید

با همه این‌ها وضعیت نظرسنجی‌های برخی از خبرگزاری‌ها و مراکز نظرسنجی مستقل، حاکی‌ست نامزد حزب دمکرات برتری نسبی خود را حفظ کرده‌است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز/ایپسوس، منتشر شده در ۱۲ آبان، نشان‌دهنده برتری ۶ درصدی کلینتون در مقابل دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه است.

آسوشیتدپرس نیز می‌گوید کارزار ترامپ به طور مشخصی بر ایالت فلوریدا متمرکز شده‌است. جایی‌که تمام ۲۹ رای الکترال به کسی که بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، تعلق می‌گیرد. به گفته آسوشیتدپرس، این ایالت اهمیتی حیاتی برای دونالد ترامپ دارد و بدون آن پیروزی او نیز تقریبا غیرممکن است.

کلینتون پیش از این توانسته بود در این ایالت پیشی بگیرد، اما دمکرات‌های معتقد هستند، موضوع نامه رئیس پلیس فدرال آمریکا در مورد تحقیقاتی تازه پیرامون ایمیل‌های نامزد حزب دمکرات، ممکن است بر این اقبال تاثیر منفی گذاشته باشد.

آمار وب‌سایت «ریل‌کلیر‌پالتیکس» که میانگینی از آمارهای گردآوری‌شده است، نشان می‌دهد برتری کلینتون در برابر ترامپ تنها ۱.۷ درصد است که البته همچنان بیشتر است اما چندان قابل اتکا نیست.

۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای راه‌یابی به کاخ سفید، باید ۲۷۰ رای الکترال را از مجموع ایالت‌های آمریکا به دست آورد.

به گفته رویترز از این میان تقریبا ۲۲۶ رای برای کلینتون و ۱۸۰ رای برای ترامپ، تضمین شده‌است. این آرا عمدتا از ایالت‌هایی هستند که تقریبا همیشه، یا به نامزد دمکرات رای می‌دهند یا به نامزد جمهوری‌خواه. بسیاری از آرای سرنوشت‌ساز از ایالت‌هایی می‌آیند، که به آن‌ها «میدان نبرد» لقب داده می‌شود، یعنی جایی که نامزدها باید بتوانند توجه کسانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند را جلب کنند. به همین دلیل هم -برای نمونه- فلوریدا، به خصوص که جمعیت و آرای الکترال زیادی دارد، اهمیت فراوانی برای کارزار ترامپ پیدا کرده‌است.

البته از سوی دیگر آسوشیتدپرس می‌گوید راه پیروزی کلینتون می‌تواند از ایالت‌های دیگری نیز بگذرد، مثلا آریزونا با ۱۱ رای الکترال. آریزونا ایالتی‌ست که از سال ۱۹۵۲ به این سو، تنها یک بار به نامزد حزب دمکرات رای داده‌است آن‌هم در سال ۱۹۹۶، یعنی زمانی که بیل کلینتون، همسر هیلاری، در گردونه انتخابات قرار داشت. البته در حال حاضر وضعیت آرای ترامپ، در این ایالت بهتر از کلینتون است.

XS
SM
MD
LG