لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

بروز خشونت در انتخابات آمریکا


هیلاری کلینتون، کاندیدای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری و رقیب جمهوریخوه او دونالد ترامپ، حمله به یکی از دفا‌تر حزب جمهوریخواه در ایالت کارولینای شمالی را محکوم کردند.

خانم کلینتون گفت: «این اقدام وحشتناک و غیرقابل پذیرش است».

آقای ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «حیوان‌هایی که از هیلاری کلینتون پشتیبانی می‌کنند، دست به این عمل زده‌اند، از اینرو که ما در کارولینای شمالی برنده انتخابات هستیم».

حزب جمهوریخواه این حمله را «تروریسم سیاسی» نامید و آن را محکوم کرد.

حزب دمکرات نیز این عمل را به شدت محکوم کرده و خواهان توقف چنین اعمالی شده است.

حمله به دفتر حزب جمهوریخواه در شهر «هیلزبارو» در اورنج کانتی ایالت کارولینای شمالی هنگامی صورت گرفته که تازه‌ترین نظرخواهی‌ها باردیگر از بخت خانم کلینتون برای پیروزی در انتخابات حکایت دارد.

خشونت و خرابکاری تنها به آتش زدن دفتر حزب جمهوریخواه محدود نبوده و شعارهایی هم از قبیل «جمهوری‌خواهان نازی (اشاره به حزب نازی در دوره هیتلر) از شهر خارج شوید» بر دیواری در نزدیکی این مرکز حزبی نوشته شده است.

حمله به دفتر حزب جمهوریخواه با مواد آتش زا که بخشی از آن را به آتش کشید و خساراتی ببار آورد، در ایالتی روی داده که یکی از میدان‌های کارزار انتخاباتی است و در تعیین سرنوشت انتخابات نقش کلیدی دارد.

۲۲ روز مانده به روز رای گیری در آمریکا، تبلیغات انتخاباتی همچنان برحمله‌ها و ضد حمله‌ها متمرکز است. البته نامزدهای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای سنا، به دور از جنجال‌ها به ارایه برنامه‌های خود و تشریح سیاست‌های حزب تکیه دارند، ولی کاندیداهای ریاست جمهوری هر دو حزب همچنان درگیر مسایل تکراری هستند که به شیوه‌های تازه‌ای مطرح می‌شوند.

از جمله دونالد ترامپ بازهم طی سخنانی در کارولینای شمالی خود را قربانی یک کمپین سیاسی دروغ و افترا خواندو گفت: «همانگونه که می‌بینید من قربانی یکی از بزرگ‌ترین افترا‌ها شده‌ام. آن‌ها در پی نابودی من و بزرگ‌ترین جنبش در تاریخ آمریکا هستند. هرگز چنین چیزی در کشور ما وجود نداشته است».

دونالد ترامپ بر تقلب در انتخابات نیز تاکید می‌کند ولی معاون او مایک پنس در گفتگو با شبکه ان بی‌سی گفت: «اگر در رای گیری اشتباهی هم صورت گیرد، بیش از یک یا دو درصد نخواهد بود و در کل آن تاثیری نخواهد داشت و نتیجه انتخابات هرچه باشد، برای همه ما قابل احترام است و ما آن را می‌پذیریم».

محافل سیاسی و مطبوعاتی در آمریکا هشدار می‌دهند که طرح ادعاهایی از قبیل آنچه دونالد ترامپ بدون ارایه مدرک می‌گوید، خطرناک و زیانبار است.

روز دوشنبه آقای ترامپ نوک حمله‌های خود را متوجه رهبران حزب خود یعنی کادر رهبری جمهوریخواهان وبویژه پل رایان رییس مجلس نمایندگان کرد و آن‌ها را «ساده‌لوح» نامید.

انتقاد کاندیدای جمهوریخواه از رهبران حزب به خاطر عمیق‌تر شدن فاصله آن‌ها از آقای ترامپ بدنبال اتهام‌های تازه آزار جنسی از سوی چند زن دیگر است که وی آن‌ها را «دروغ کثیف بزرگ» عنوان کرده و از رهبران حزب شکوه کرده که بدون مدرک، تحت تاثیر این ادعا‌ها قرار گرفته‌اند و از او پشتیبانی نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ خود هرچه بیشتر از حزب جمهوریخواه فاصله می‌گیرد.

از طرفی هیلاری کلینتون در ادامه حمله‌های خود علیه رقیب جمهوریخواه می‌گوید: «دونالد ترامپ از آغاز روش توهین و تحقیر داشته و من از این تفاوت آشکار خود با او خرسندم و خرسندم که در کشور، ما برای سربلندی یکدیگر می‌کوشیم. ما همدیگر را خوار و زبون نمی‌کنیم و رفتاری احترام آمیز داریم. بگذارید در این روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی محبت و احترام به هم را باردیگر به نمایش بگذاریم و آن را وسیله‌ای در برابر پستی و تفرقه و تعصبی قرار دهیم که طرف رقیب ما مبلغ آن است».

روز دوشنبه، آسوشیتدپرس خبر داد که مدارک اف بی‌آی، نشان می‌دهد یکی از کارمندان ارشد وزارت خارجه آمریکا از پلیس فدرال آمریکا خواسته است تا درجه طبقه بندی یکی از ایمیل‌های خانم کلینتون را تغییر بدهد ولی اف بی‌آی آن را نپذیرفته است.

پلیس فدرال آمریکا همچنین یکصد صفحه دیگر از ایمیل‌های خانم کلینتون را که پیش‌تر مورد برسی قرار داده، منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG