لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

انتخابات درون‌حزبی آمریکا؛ دو پیروزی برای سندرز، یک پیروزی برای کروز


از راست: ترامپ، کروز، سندرز، کلینتون
از راست: ترامپ، کروز، سندرز، کلینتون

انتخابات درون‌حزبی ایالات متحده، سوم فرودین (به وقت آمریکا) در ایالت‌های آریزونا و یوتا برای هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه و آیداهو، برای حزب دمکرات، برگزار شده‌است. کلینتون صاحب یک پیروزی عمده شده و ترامپ نیز آریزونا را از آن خود کرده‌است.​

در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای پیشتاز دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، بر رقبای خود پیشی گرفته‌اند. این ایالت ۷۵ رای وکالتی برای دمکرات‌ها و ۵۸ رای برای جمهوری‌خواهان دارد. از این بابت آریزونا از ایالت‌های دیگری که رقابت روز سه‌شنبه در آنها جریان داشته، مهم‌تر است.

شعارهای ترامپ علیه مهاجران، ساختن دیوار در مرز مکزیک یا اخراج آنها از ایالات متحده، از حمایت برخی ساکنان ایالت‌هایی که با مکزیک هم‌مرز هستند، برخوردار است. آریزونا از جمله این ایالت‌ها است و در آن برخی چهره‌های محلی مانند جو آرپایو، از کلانترهای مشهور، نیز از ترامپ حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر از قبل گفته شده بود حمایت دمکرات‌ها از هیلاری کلینتون در این ایالت بیشتر است.

گزارش رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که از ساعتی پیش از آغاز رای‌گیری در آریزونا، صف‌های طولانی در مراکز اخذ آرا تشکیل شده بود.

در ایالت یوتا، برنی سندرز پیروز شده و تد کروز بر جان کیسیک و دونالد ترامپ پیشی گرفته‌است.

ایالت «یوتا» از ایالات‌های سنتی آمریکا به شمار می‌رود و در عین حال مشخص بود که تد کروز از اقبال عمومی بیشتری در آن برخوردار است. اکثریت ساکنان این ایالت «مورمون» (اعضای کلیسای قدیسان آخرالزمان) هستند و میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲، که خود «مورمون» است، از جمله منتقدان سرسخت دونالد ترامپ به شمار می‌رود.

در ایالت آیداهو نیز آقای سندرز موفق شده از خانم کلینتون پیشی بگیرد. پیش از این، تد کروز در مقدماتی هشتم مارس در این ایالت به پیروزی رسیده بود.

برنی سندرز عمدتا در ایالت‌هایی که در آنها نشست «انجمن حزبی» برگزار شده، به پیروزی رسیده‌است. در انجمن‌های حزبی، رای‌گیری به‌طور مستقیم انجام نمی‌شود، بلکه طی نشستی، به نامزدها رای داده می‌شود. هم در آیداهو و هم یوتا، دمکرات‌ها، «انجمن حزبی» داشته‌اند.​

یوتا ۴۰ رای وکالتی برای جمهوری‌خواهان و ۳۳ رای برای دمکرات‌ها دارد. آیداهو صاحب ۲۳ رای وکالتی در شمارش آرای دمکرات‌ها است.

XS
SM
MD
LG