لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

روسیه هدف تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا


تنش‌های مسلحانه در شرق اوکراین سه ماه است که ادامه دارد و صدها کشته برجای گذاشته است
تنش‌های مسلحانه در شرق اوکراین سه ماه است که ادامه دارد و صدها کشته برجای گذاشته است

با ادامه تنش‌ها در اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده بار دیگر تصمیم گرفتند تا تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال کنند؛ غرب، روسیه را در کاهش پیدا نکردن تنش‌ها در اوکراین مقصر می‌داند، آنچه روسیه رد کرده است.

کاخ سفید آمریکا دو شرکت انرژی، هشت شرکت نظامی، دو موسسه بزرگ مالی و در کنار آنها چهار فرد حقیقی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

اوآاو روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، نوواتک، تولیدکننده گاز، گازپروم‌بانک و بانک ونش‌اوکونوم، از شرکت‌هایی هستند که هدف تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

رهبران اروپایی نیز گفته‌اند بانک سرمایه‌گذاری اروپا که به اتحادیه اروپا تعلق دارد و بانک اروپایی بازسازی و توسعه، حق انجام هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در روسیه را ندارند.

برای نخستین بار این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است تا شرکت‌هایی را که به گفته آن تمامیت ارضی اوکراین و یکپارچگی آن کشور را با حمایت‌های مالی خود به خطر می‌اندازند، تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی این موضوع می‌تواند برای نمونه متوجه کسانی شود که در شبه‌جزیره کریمه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

روسیه، کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده است؛ آنچه مورد قبول بسیاری از کشورها واقع نشده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۵ تیر ماه، گفت تحریم‌های جدید از اهمیت بالایی برخوردارند؛ «آنها هدفمند هستند و برای این طراحی شده‌اند تا بیشترین تاثیر را بر روسیه داشته باشند، در عین حالی‌که تاثیر بر شرکت‌های آمریکایی یا متحدانش را محدود می‌کند».

ولادیمیر پوتین از سوی دیگر در برزیل، جایی که برای دیدار با مقام‌ها حضور دارد، تحریم‌های جدید آمریکا را «سیاست خشن» نامیده است که تنها به ضرر شرکت‌های آمریکایی خواهد بود.

اروپایی‌ها که روابط نزدیک‌تری با روسیه دارند و از جمله مهم‌ترین مصرف‌کنندگان گاز آن کشور هستند، در اعمال تحریم‌ها علیه مسکو محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

غرب، روسیه را متهم به نفوذ در تنش‌های شرق اوکراین می‌داند. دولت اوکراین نیز در مواردی، مستقیما روسیه را متهم به انجام تحریکات نظامی و سیاسی کرده‌ است.

روسیه این اتهام‌ها را رد کرده و از کی‌یف خواسته است به خواست اقلیت روس در اوکراین احترام بگذارد.

تنش‌های مسلحانه در شرق اوکراین سه ماه است که ادامه دارد و صدها کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG