لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

واکنش آمریکا به اتهام‌زنی مادر جیمز فولی در مورد پرداخت باج به خلافت اسلامی


جیمز فولی، روزنامه‌نگار آزاد، در این تصویر در سال ۲۰۱۲ در سوریه دیده می‌شود
جیمز فولی، روزنامه‌نگار آزاد، در این تصویر در سال ۲۰۱۲ در سوریه دیده می‌شود

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به اتهام مادر جیمز فولی، روزنامه‌نگاری که به دست «خلافت اسلامی» به قتل رسید، در مورد هشدار دولت علیه جمع‌آوری پول برای پرداخت باج جهت آزادی او واکنش نشان دادند.

دیان، مادر جیمز فولی، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است به خانواده او هشدار داده شد، اگر برای باج‌دهی به «خلافت اسلامی» جهت آزادی پسرش پول جمع کند، ممکن است به دادگاه کشانده شوند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۲۱ شهریور، در واکنشی به این موضوع گفته است کاخ سفید «به طور مکرر با خانواده فولی» در تماس بوده است تا تازه‌ترین اطلاعات را در اختیارشان گذاشته و تاکید کند که «بازگشت و نجات او، همچنان اولویت دولت» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست می‌گوید سیاست آمریکا از قدیم مخالفت با پرداخت باج بوده است چرا که این موضوع «تنها آمریکایی‌های دیگر را در خطر بیشتر قرار می‌دهد».

مادر جیمز فولی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است «به ما گفته شد که اعتماد کنیم او یک‌طوری، معجزه‌آسا، آزاد می‌شود».

او گفته است تلاش خانواده‌اش برای آزادی جیمز فولی برای دولت آمریکا «آزردگی» به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جاش ارنست گفته است اوباما «از هر وسیله‌ای که در اختیار ما بود» از جمله عملیات «پرخطر» نظامی برای آزادی آقای فولی استفاده کرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در واکنش به سخنان مادر جیمز فولی گفته است «واقعا شگفتزده» شده است. او «کاملا بی خبر بوده و نمی‌تواند اغماض کند» اگر کسی در وزارت خارجه هرگونه تهدیدی بکند.

به گفته جان کری، دولت تلاش بسیاری برای آزادی روزنامه‌نگار آمریکایی کرده، اما «شوربختانه، روشن است، موفق نبودیم. بنابراین من قلبا با خانواده او همدردی می‌کنم».

مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه، نیز گفته است مقام‌ها مشغول «کمک به خانواده فولی بوده‌اند تا با قوانین آمریکا درمورد… پرداخت باج به تروریست‌ها آشنا شوند».

با این همه خانم هارف تهدید خانواده فولی از طرف دولت آمریکا در این مورد را رد کرده است.

موضوع خواسته «خلافت اسلامی» برای پرداخت باج جهت آزادی جیمز فولی، دو هفته پیش، به طور رسانه‌ای مطرح شد.

مدیر عامل اجرایی «گلوبال‌پست»، وب‌سایت خبری که جیمز فولی برای آن کار می‌کرد، در پایان مردادماه گفته بود شبه‌نظامیان برای آزادی او درخواست ۱۰۰ میلیون یورو باج کرده بودند.

جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی که برای گلوبال‌پست کار می‌کرد، دو سال پیش در سوریه ربوده شد؛ در مردادماه «خلافت اسلامی» ویدئویی منتشر کرد که در آن یک عضو این گروه افراطی سنی‌مذهب، سر او را می‌برد.

XS
SM
MD
LG