لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

در پی انتشار گزارش‌های جاسوسی، آلمان از سفیر آمریکا توضیح خواست


جان امرسون، سفیر آمریکا در برلین
جان امرسون، سفیر آمریکا در برلین

وزارت خارجه آلمانی روز جمعه ۱۳ تیر ماه در تماسی با جان امرسون، سفیر آمریکا در برلین، در پی بازداشت یک مظنون که بنا بر گزارش‌ها به جاسوسی برای آمریکا مشغول بوده، او را برای دیداری فراخوانده است.

شبکه دویچه‌وله آلمان می‌گوید وزارت خارجه آن کشور، در تماس با امرسون، از او خواستار پاره‌ای همکاری‌ها با تحقیقاتی است، که بنا بر گزارش‌ها، در مورد اتهام‌های مربوط به یک «جاسوس» که برای واشینگتن ازجمله از پارلمان آن کشور، تجسس می‌کرد، انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان آقای امرسون برای دیدار به وزارت خارجه احضار شده است.

هارالد رانگه، دادستان ارشد آلمان، تائید کرده است که یک مامور اطلاعاتی ۳۱ ساله، روز چهارشنبه، به ظن خرابکاری بازداشت شده است.

روزنامه آلمانی بیلد از قول منابع امنیتی آلمان می‌گوید او به مدت دو سال به طور دوجانبه مشغول فعالیت بوده است.

بنا بر همین گزارش، این مامور «۲۱۸ مدرک حساس» را به یک ساز و کار اطلاعاتی آمریکا به رقم ۲۵ هزار یورو فروخته است.

رویترز از قول یک سیاستمدار آلمانی که نامش فاش نشده گفته فرد متهم به جاسوسی، داوطلبانه به آمریکا پیشنهاد ارائه اطلاعات داده است.

بنا بر برخی گزارش منتشر شده در‌ بیلد و دویچه‌وله، دست کم سه مدرک ارائه شده از کمیته ویژه در مورد تحقیقات بوندستاگ، پارلمان آلمان، در مورد رصد اطلاعاتی سازمان امنیت ملی آمریکا از آلمان بوده است؛ آنچه با فاش شدن مدارک ادوارد اسنودن طی سال گذشته میلادی به تنش‌هایی در روابط واشینگتن و متحدان غربی‌اش انجامید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز جمعه گفت او در مورد بازداشت این مرد مطلع شده است.

هویت «جاسوس» و ساز و کاری که مدارک را به آنها رسانده، مطرح نشده است.

سخنگوی خانم مرکل از پاسخ گفتن به پرسش‌ها در مورد گزارش‌های منتشر شده در «اشپیگل» و «زوددویچه زایتونگ» که فرد بازداشت شده با نام مستعار «بی‌ان‌دی» برای سازمان امنیتی خارجی آلمان کار می‌کرد، پرهیز کرده است.

مقام‌های رسمی آلمان هنوز جزئیات ویژه‌ای را نه در مورد فرد بازداشت‌ شده و نه در مورد گزارش‌های منتشر شده در مورد فعالیت‌های او منتشر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG