لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

ظریف: دولت آمریکا بدون میل باطنی به جنگ سوق داده می‌شود


Iran -- Iranian minister of foreign affairs, Mohammad Javad Zarif
Iran -- Iranian minister of foreign affairs, Mohammad Javad Zarif
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان دولتی ایران، می‌گوید زمانی که سفیر ایران در سازمان ملل بود، در حیطه صلاحیت‌ها با دولتمردان فعلی آمریکایی که در آن زمان نمایندگان کنگره بودند، دیدار داشته، آنها را می‌شناسد و در مورد سوریه فکر می‌کند «بدون تمایل باطنی به جنگی سوق داده می‌شوند که خود به دنبال آن نیستند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر خارجه دولت ایران در این مصاحبه در ضمن می‌گوید جامعه جهانی برای اینکه این اتفاق نیافتد باید به دولتمردان آمریکایی کمک کند.

او نیز مانند حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری ایران، از پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌الملی بر سلاح‌های شیمیایی حکومت بشار اسد حمایت کرده است.

این پیشنهاد که گفت‌وگوهای وزیران خارجه آمریکا و روسیه در مورد آن، روز شنبه وارد سومین روز خود می‌شود، با استقبال دمشق روبه‌رو شده است. در عین حال رای‌گیری در کنگره آمریکا برای حمله به سوریه، به خاطر این پیشنهاد و به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، فعلا متوقف شده است.

گفته‌های محمدجواد ظریف در مورد آنکه دولت آمریکا بدون میل باطنی به جنگی سوق داده می‌شود که خود به دنبال آن نیست، در پاسخ به سوالی‌ست که از آشنایی او با کسانی مانند چاک هیگل، وزیر دفاع، و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌پرسد.

لحن این سخنان در عین حال کم‌‌شباهت به گفته‌های مقام‌های دولتی پیشین و نیز سخنان رهبر ایران است که بارها آمریکا را کشوری که دنبال «جنگ‌افروزی» است، معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، که مهم‌ترین مقام حکومتی ایران است، همواره سوءظن خود را در مورد دولت‌های آمریکا و غرب بیان کرده است. او در سخنرانی‌ای در ۱۸ شهریور ماه گفته بود مسئولان ایرانی «تحرکات» غرب را باید در «چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند». رهبر ایران گفته است غرب «به هیچ‌کس رحم نمی‌کند».

وزیر خارجه ایران در عین حال می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز به دنبال جنگ نیست.

او در این گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر به ارائه مدارکی به آمریکا در مورد سوریه اشاره می‌کند. این گفته‌ها نشان از تماس‌هایی هر چند محدود با آمریکا دارند که در پی بحران سوریه شکل گرفته است.

آقای ظریف دوشنبه ۱۸ شهریور پس از بازگشت از عراق، گفته بود «فعلا قصدی برای مذاكره مستقيم با آمريكا در موضوع سوريه نداريم»، اما تصریح کرد: «در اين مورد پيام‌هايی بين ايران و آمريكا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همين روش ادامه می‌دهيم.»

وزیر خارجه ایران در مصاحبه خود به برنامه اتمی نیز اشاره کرده و می‌گوید «من فکر می‌کنم آمریکا می‌تواند نقشی کلیدی در پیدا شدن یک راه حل یا جلوگیری از پیدا شدن راه حل ایفا کند.»

آقای ظریف می‌گوید آنها (دولت آمریکا) باید اصل «حسن نیت» را رعایت کنند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید برنامه اتمی ایران «تحت نظارت بین‌المللی و در چارچوب قوانین بین‌الملل یعنی سازوکارهای محافظتی آژانس و مقررات ان‌.پی‌.تی که ایران عضو آن‌هاست، ادامه پیدا کند و بر پایه همکاری استوار باشد. این بهترین راه برای جامعه جهانی است.»

او نیز مانند رئیس‌جمهوری ایران این را سیاست مبتنی بر راهکار «برد-برد» می‌نامد.

پیشتر حسن روحانی نیز در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به عنوان رئیس‌جمهوری ایران به چنین موضوعی اشاره کرده بود.

آقای روحانی گفته است «مقدمات مذاکرات آماده شده است و تهران برای گفت‌وگوی جدی با دنيا آماده‌است».

بر اساس گزارش‌ها،‌ قرار است محمد جواد ظريف،‌ وزير خارجه ايران، ‌در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک (آغاز مهر ماه)،‌ با کاترين اشتون،‌مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا و نيز نماينده گروه ۵+۱ در مذاکرات با ایران،‌ ديدار و گفت‌و‌گو کند.
XS
SM
MD
LG