لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد


مجلس نمایندگان آمریکا، نهم مرداد ماه، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند؛ این طرح برای اجرا باید از تصویب سناتورهای آمریکایی بگذرد و به امضای رئیس‌جمهوری آن کشور برسد.

تحریم‌های جدید که سخت‌ترین تحریم‌ها تا کنون ارزیابی شده‌اند با ۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف به تصویب رسیدند.

این طرح باز هم صادرات و ارائه خدمات به ایران را سخت‌تر می‌کند، شرکت‌های خارجی را که با طرف‌های تحریم‌شده ایرانی معامله می‌کنند با جریمه‌ها و مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند و امکانات تهران را برای دستیابی به بازارهای پولی جهان محدودتر می‌کند.

خریداران نفت ایران نیز با فشارهای بیشتری برای کاهش واردات نفت خود از این کشور روبه‌رو خواهند شد.

هدف این طرح این است که صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

این نخستین بار است که تحریم‌های آمریکا برای صادرات روزانه نفت ایران «رقمی» را اعلام می‌کند.

تحریم‌های پیشین آمریکا و اتحادیه اروپا صادرات نفت را طی سال‌های گذشته به نصف کاهش داده است.

واشینگتن برای اجرایی کردن تحریم‌های نفتی علیه ایران با بزرگ‌ترین طرف‌های خارجی آن در آسیا یعنی چین، ژاپن، کره جنوبی و هند مستقیما وارد گفت‌وگو شد.

گزارش اوپک از سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ارزش صادرات نفت، مواد نفتی و گاز مایع (ال پی جی) ایران در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش سالانه آژانس جهانی انرژی، صادرات نفت خام ایران در سال گذشته ۱٫۲ میلیون بشکه در روز بوده و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز صادرات نفت خام به علاوه میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ را مجموعا ۱٫۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

تحریم‌های جدید چهار روز پیش از تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران تصویب می‌شوند. البته این تحریم‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند و برای این کار تصویب سنا و امضای رئیس‌جمهوری را لازم دارند.

شبکه بلومبرگ از قول اد رویس، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، می‌گوید به نظر او چه با رئیس‌جمهوری جدید (در ایران) چه بدون او، رهبر ایران می‌خواهد به راه خودش (در برنامه اتمی) ادامه دهد.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به تصویب طرح جدید در مجلس نمایندگان آمریکا به خبرگزاری فارس گفته است که این کار «هیچ کمکی به حل موضوع هسته‌ای نخواهد کرد».

این مقام سیاسی دولت دهم ایران که در روزهای آینده جای خود را به دولت جدید می‌دهد می‌گوید تحریم‌های جدید «به پیچیده‌تر شدن موضوع هسته‌ای و سخت‌تر شدن حل آن منجر می‌شود ».

رویترز می‌گوید منتقدان این طرح در آمریکا آن را نشانه تندی به تهران در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.

این خبرگزاری در عین حال می‌گوید این موضوع نشان‌دهنده افزایش تفاوت‌ها میان نمایندگان و دولت آمریکا در مورد ایران است و از قول یک مقام رسمی می‌گوید کاخ سفید با تحریم‌ها به خودی خود مخالف نیست ولی می‌خواهد (پیش از آن) به روحانی فرصت بدهد.

طی هفته‌های گذشته و پس از یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، آمریکا از شدت برخی تحریم‌های خود علیه ایران کاست؛ برای نمونه دولت آن کشور در سوم مرداد ماه فهرست صادرات کالاهای بشردوستانه را به ایران افزایش داد.

پیشتر ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، خواستند با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، برای حل اختلافات موجود بین دو کشور با او به گفت‌وگو بنشیند.

XS
SM
MD
LG