لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

نمایندگان آمریکا در مورد اقدام در سوریه به مذاکره می‌نشینند


اوباما خواستار تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری است (در تصویر نیروهای ارتش آزاد سوریه، گروهی که هم با «حکومت اسلامی» و هم نیروهای بشار اسد در جنگ است)
اوباما خواستار تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری است (در تصویر نیروهای ارتش آزاد سوریه، گروهی که هم با «حکومت اسلامی» و هم نیروهای بشار اسد در جنگ است)

مجلس نمایندگان آمریکا از روز سه شنبه مذاکرات خود را در مورد صدور مجوز برای رئیس‌جمهوری آن کشور، برای تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری که هم علیه «حکومت اسلامی» و هم حکومت اسد در جنگ هستند، آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رهبران جمهوری‌خواه، پشت درهای بسته، با اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آن کشور که اکثریت را در دست دارند، به مذاکره می‌نشینند تا آنها را به صدور مجوز برای وزارت دفاع آن کشور جهت آموزش و مجهزسازی شورشیان میانه‌روی سوری متقاعد کنند از سویی محدودیت‌‌هایی را برای باراک اوباما ایجاد کنند.

این مذاکرات در روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور بر سر پیشنهاد اقداماتی انجام خواهد شد که از یک سو خواهان صدور اجازه فوری برای رئیس‌جمهوری‌ست از سوی دیگر محدودیت‌های را در نظر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره می‌خواهد تا مجوز آموزش و ارسال تجهیزات را برای شورشیان میانه‌روی سوری صادر کند. همین خبرگزاری از قول مقام‌های دولتی آن کشور می‌گوید، اوباما برای اینکه بدون نیاز به اجازه نمایندگان دست به اقدامات نظامی بیشتری علیه افراطیون اسلام‌گرا در سوریه و عراق بزند، فشار می‌آورد.

پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی تلویزیونی در ۱۹ شهریور ماه گفته بود کشورش «به طور هدفمند به حملات هوایی» علیه حکومت خودخوانده اسلامی، ادامه می‌دهد.

بحث بر سر اقدام نظامی علیه گروه «حکومت اسلامی»، از مذاکرات داغ و موضوعات اصلی گفته‌های قانونگذاران آمریکایی‌ست.

اوباما یک روز پیش از سخنرانی خود با رهبران کنگره در مورد تهدید ناشی از این گروه افراطی، گفت‌وگو کرده بود.

در آن زمان روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از افرادی که در دیدار سران کنگره و اوباما حضور داشته‌اند، گزارش داده بود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به روشنی تاکید کرده است که اختیار لازم را برای حمله به شبه‌نظامیان در هر دو سوی مرز عراق و سوریه، برای تامین امنیت ملی آمریکا، دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید با وجود فشارهای کاخ سفید، اما نمایندگان جمهوری‌خواه و برخی از نمایندگان دمکرات، مخالف این هستند که اوباما اجازه اقدام علیه افراطیون را راسا و بدون مجوز آنها داشته باشد.

اصلاحیه‌ای پیشنهادی از سوی رئیس کمیته نیروهای نظامی مجلس نمایندگان، محدودیت‌هایی را برای رئیس‌جمهوری ایجاد می‌کند.

این اصلاحیه از دولت می‌خواهد تا کنگره را هر ۹۰ روز در جریان وقایع بگذارد و می‌گوید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، باید ۱۵ روز پیش از هرگونه آموزشی به شورشیان سوری، کنگره را مطلع کند.

محدودیت‌های زمانی، مخالفت اولیه با بودجه پیشنهادی پنتاگون و نیز مجاز نبودن برای ارسال نیروهای جنگی آمریکا از دیگر موارد اصلاحیه پیشنهادی رئیس کمیته نیروهای نظامی مجلس نمایندگان است.

رهبران هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بر سر صدور فوری مجوز برای اقدام علیه اسلام‌گرایان افراطی توافق دارند.

خبرگزاری رویترز از قول مشاوران نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گوید رای‌گیری بر سر اصلاحیه ارائه شده در مورد اقدام در سوریه، احتمالا روز چهارشنبه به طور جداگانه‌ای به رای گذاشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG