لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

آمریکا به دنبال «نشانه‌ای» برای «حل مسئله اتمی‌» ایران است


روزنامه‌های آمریکایی به نقل از منابعی در کاخ سفید گزارش داده‌اند که واشینگتن به دنبال «گفت‌وگوهای مستقیم اتمی» با ایران است ولی هنوز «در انتظار نشانه‌ای‌ست» که آیا تغییر در دولت می‌تواند به حل مسئله اتمی ایران بیانجامد.

وال‌استریت جورنال، ۲۲ تیرماه، به نقل از «مقام‌های ارشد» در دولت باراک اوباما نوشت که آمریکا در هفته‌های آینده و پس از آنکه قدرت به حسن روحانی منتقل شد، می‌خواهد تا در مورد برنامه اتمی ایران با این کشور وارد «گفت‌وگویی مستقیم» شود.

روزنامه واشینگتن پست نیز در همین روز از قول منابعی در کاخ سفید نوشت، واشینگتن هنوز در انتظار «نشانه‌ای روشن ا‌ست» که آیا تغییرات در دولت می‌تواند به حل مسئله اتمی ایران بیانجامد.

واشینگتن پست از قول این منابع می‌گوید «ما هنوز نمی‌دانیم آیا رهبر ایران رویکردش را در مورد برنامه اتمی عوض کرده است یا نه».

یک مقام رسمی گفته است آمریکا هنوز نمی‌داند [حسن] روحانی چه نقشی می‌تواند در این جریان ایفا کند و «همه اینها چیزهایی‌ست که لازم است آنها را درک کنیم».

وال‌استریت جورنال از قول منابع بلندپایه دولت اوباما نوشته است واشینگتن خود را برای فرستادن علامتی به دولت حسن روحانی برای نشان دادن علاقه خود به «انجام گفت‌وگوهای مستقیم» با ایران آماده می‌کند.

مقام‌های سیاسی آمریکا سه‌شنبه پیش‌رو با همتایان و مقام‌های سیاسی از پنج کشور دیگر دیدار می‌کنند تا در مورد روند مذاکرات با ایران گفت‌وگو کنند. پنج کشور دیگر، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی بریتانیا، روسیه، چین و فرانسه هستند به اضافه آلمان که با هم گروه ۵+۱ را تشکیل می‌دهند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل، بلژیک، میزبان نمایندگان این شش کشور است و این نخستین دیدار در این مورد پس از انتخابات ۲۴ خرداد در ایران، به شمار می‌رود.

یک ماه پیش، انتخاب حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری در ایران، با موجی از واکنش‌ها، از جمله از سوی آمریکا روبه‌رو بود.

حسن روحانی در گفته‌های خود بر «میانه‌روی» در سیاست خارجی تاکید کرده است.

پس از این انتخابات مقام‌های آمریکایی از رئیس‌جمهوری تا وزیر خارجه و وزیر دفاع در این مورد و نیز «آینده مذاکرات اتمی» سخن گفتند.

باراک اوباما از انتخاب روحانی «محتاطانه» ابراز «خوش‌بینی» کرد. وزراری دفاع و خارجه نیز از «تعامل» با دولت و ملت ایران سخن گفتند.

پیش از اینکه تازه‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های آمریکایی منتشر شوند، وزیر خارجه آمریکا، در در ۲۵ خرداد گفته بود «ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی آماده‌ایم.

چند روز پس از آن نیز چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفت «اگر ایران به مسئولیت های خود درباره برنامه هسته‌ای پایبندی نشان دهد و با شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند... ایالات متحده را شریک خود خواهد یافت».

با این همه در گفته‌های مقام‌های آمریکایی در مورد «تعامل» و «همکاری» همچنان به نقش ارجح‌تر رهبر ایران در پرونده اتمی و سیاست خارجی نیز اشاره شده است.

مقام‌ سیاسی که با واشینگتن‌پست گفت‌وگو کرده می‌گوید که زمان می‌گذرد و «با گذشت هر روز، پیدا کردن راه‌حلی سیاسی سخت‌تر می‌شود».
XS
SM
MD
LG