لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

«آمریکا در حال بررسی انجام حملاتی به داعش در سوریه است»


شبه‌نظامیان داعش در تصویری که در سوریه گرفته شده است
شبه‌نظامیان داعش در تصویری که در سوریه گرفته شده است

با تازه‌ترین گفته‌های مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا در مورد خطرات ناشی از «دولت اسلامی» و لزوم مقابله با آن «هر کجا که هست»، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند کاخ سفید راه‌های مقابله با این گروه تروریستی را در سوریه «بررسی می‌کند».

روز جمعه ۳۱ مرداد ماه، چند روز پس از انتشار ویدئوی قتل جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، به رسانه‌ها گفت «اگر ما توطئه‌ای علیه آمریکایی‌های ببینیم، این را تهدیدی برای آمریکا ناشی از هرکجا که باشد می‌دانیم و آماده‌ایم علیه آن تهدید اقدام کنیم».

او گفته است «اگر کسی به سراغ آمریکایی‌ها بیاید، ما سراغش می‌رویم، هرکجا که باشد، و این چیزی‌ست که برنامه‌ریزی‌ ما را در روزهای آینده هدایت خواهد کرد».

تنها یک روز پیش از این نیز مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست خبری همراه با وزیر دفاع آن کشور، با اشاره به حملات علیه داعش در عراق تاکید کرده بود که می‌توان این گروه را محدود کرد؛ اما باید در سوریه به سراغش رفت: «این سازمانی‌ است که عقاید آخرالزمانی دارد و باید آن را شکست داد… آیا می‌توان آنها را بدون در نظر گرفتن بخشی که در سوریه است، شکست داد؟ پاسخ منفی‌ است».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» با اشاره به بررسی انجام حملات علیه داعش در سوریه، از قول مقام‌های آمریکایی، می‌گوید آنها در کنار موارد گوناگون، حملات هوایی (علیه داعش) و یا اعزام نیروهای ویژه به خاک سوریه را نیز بررسی می‌کنند.

به گزارش این روزنامه و به نقل از مقام‌های رسمی، مواردی مانند افزایش تلاش‌های محدود برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه‌رو در سوریه، که هم علیه «دولت اسلامی» و هم علیه بشار اسد می‌جنگند، یا همکاری با هم‌پیمانانی در محل، مثلا کردهای سوریه، می‌تواند از دیگر گزینه‌ها باشد.

روزنامه وال‌استریت جورنال نیز می‌گوید آمریکا بارزترین سیگنال را در مورد انجام حملاتی علیه داعش در سوریه، ارسال کرده است.

به گفته این روزنامه، کاخ سفید از رد احتمال انجام حملاتی علیه رهبران داعش در سوریه، پس از انتشار ویدئوی قتل جیمز فولی، سرباز زده است.

این روزنامه از قول مقام‌های نظامی می‌گوید در مذاکراتی که گشوده شده، ارتش آمریکا در حال جمع‌آوری اطلاعات امنیتی در مورد اقدام علیه «دولت اسلامی» در سوریه، به عنوان هدف احتمالی، است.

آمریکا کشتن آقای فولی، خبرنگار آزاد شهروند آن کشور، را اقدامی «تروریستی» نامیده است. آنچه عملا می‌تواند بنا بر قوانین ایالات متحده، اجازه دهد برای حفاظت از جان شهروندان خود، دست به اقدام بزند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، خود ۲۹ مرداد ماه، قتل جیمز فولی به دست داعش را محکوم و تاکید کرد دولت او برای محافظت از مردم آمریکا هر آن چه که لازم است انجام می‌دهد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، در عین حال از برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای مقابله با گروه «دولت اسلامی» (داعش) خبر داده است.

این مقام دولتی روز پنج‌شنبه داعش را «فراتر از هر آنچه دیده‌ایم»، گروهی پیچیده و بسیار سازمان‌یافته توصیف کرده بود.

هنوز هیچ مقام رسمی آمریکایی مستقیما از انجام عملیاتی در سوریه خبر نداده است. راهبرد آمریکا علیه داعش در آینده نیز، به طور رسمی منتشر یا مطرح نشده است.

XS
SM
MD
LG