لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

آمریکا یک پهپاد را در شمال غرب سوریه گم کرده است


در تصویر یک فروند ام‌کیو-۱ پدراتور بر فراز کالیفرنیا دیده می‌شود
در تصویر یک فروند ام‌کیو-۱ پدراتور بر فراز کالیفرنیا دیده می‌شود

ارتش آمریکا می‌گوید کنترل یک هواپیمای بدون سرنشین را در منطقه‌ای در شمال غرب سوریه از دست داده است؛ همزمان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید یک پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۶ اسفند ماه، از قول رسانه‌های دولتی سوریه گزارش می‌دهد که نیروهای وابسته به دولت توانسته‌اند یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین ایالات متحده را در ساحل دریای مدیترانه منفجر کنند.

همین خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرده، می‌گوید این هواپیمای بدون سرنشین در سوریه سقوط کرده است، اما مشخص نیست که آیا هدف قرار گرفته یا نه.

به گفته این مقام رسمی، آمریکا در تلاش است دلیل اینکه چرا کنترل این هواپیما را از دست داده است بیابد.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز از قول یک مقام دفاعی در واشینگتن می‌گوید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در حال بررسی این رخداد است.

این مقام رسمی به واشینگتن‌پست گفته است «تائید می‌کنیم که در ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا، ارتش کنترل یک فروند ام‌کیو-۱ پرداتور را از دست داده است. این هواپیما مسلح نبود و از راه دور، بر فراز منطقه شمال غرب سوریه، کنترل می‌شد».

ام‌کیو-۱ پرداتور مجهز به انواع حس‌گر و دوربین است و قابلیت مسلح شدن را نیز دارد. در سال ۱۳۹۱ یک فروند از این پهپاد هدف شلیک جنگنده‌های ایرانی قرار گرفت، اما به آن آسیبی نرسید و به پایگاه خود بازگشت. [بیشتر بخوانید]

از ماه میلادی سپتامبر سال گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، عملیات هوایی خود را علیه افراط‌گرایان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» آغاز کرده‌اند.

عمده این عملیات در مناطق تحت کنترل این گروه یا گروه‌های وابسته به القاعده انجام شده است. مناطقی که حکومت بشار اسد کنترل آنها را از دست داده است.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۲۰ هزار کشته و آوارگی بیش از نیمی از کل جمعیت آن کشور وارد پنجمین سال خود شده است.

XS
SM
MD
LG