لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

آمریکا نیروی ویژه تازه‌ای برای مقابله با «داعش» به عراق می‌فرستد


اشتون کارتر در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا
اشتون کارتر در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا

وزارت دفاع آمریکا خبر از آماده‌سازی نیروهای نظامی تازه‌ای برای اعزام به عراق داده که هدف از آن تحکیم و گسترش نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» عنوان شده است. شبه‌نظامیان شیعه تهدید به مقابله با این نیرو کرده‌اند.

دولت ایالات متحده دهم آذر ماه اعلام کرد نیروی نظامی تازه‌ای را به عراق می‌فرستد که عملیاتی را در آن کشور و نیز در سوریه علیه حکومت خودخوانده اسلامی انجام خواهد داد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آن کشور، تاکید کرده است که نیروهای تازه اقدامات خود را هماهنگ با دولت عراق انجام داده و به نیروهای دولتی و پیش‌مرگه‌های کرد در آن کشور یاری خواهند رساند.

به گفته آقای کارتر «این گروه از نیروهای ویژه قادر به انجام حملات، آزادسازی گروگان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و دستگیری سران داعش است».

او افزوده است که قوای اعزامی در شرایطی خواهد بود که بتواند به طور یک‌جانبه عملیاتی را در سوریه نیز انجام دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید شمار نیروهای تازه تا ۲۰۰ نفر خواهد بود که تیم‌های یورشی، هوایی و دیگر گروه‌ها را در بر می‌گیرد و به احتمال زیاد پایگاه اصلی آن در اربیل خواهد بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای در این رابطه، از همکاری خارجی استقبال کرده اما می‌گوید دولت عراق باید هرگونه اقدامی شبیه این را تصویب کند.

البته خود آقای کارتر نیز در گفته‌هایش به این موضوع اشاره کرده است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرده است که نیازی به نیروهای خارجی زمینی در آن کشور نیست. هر چند مشخص نیست منظور او حضور نیروهای ویژه تازه نیز هست یا نه.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا که نامشان فاش نشده، می‌گوید در مورد طرح تازه، پیش از آنکه از سوی کارتر اعلام شود، مذاکراتی با دولت عراق انجام شده و در نهایت موافقت بغداد نیز کسب شده است.

از سوی دیگر اما همین خبرگزاری گزارش داده است که گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تهدیدهایی در رابطه با حضور نیروهای تازه نظامی ایالات متحده انجام داده‌اند.

جعفر حسینی، سخنگوی «کتائب حزب‌الله» گفته است نیروهای تازه آمریکایی «هدف اصلی گروه ما» قرار خواهند گرفت.

او می‌گوید «ما قبلا علیه آنها جنگیده‌ایم و باز هم حاضر هستیم این کار را از سر بگیریم».

یک مقام دولتی آمریکا گفته است، واشینگتن در حالی‌که طرح عملیاتی این نیروهای محدود را آماده می‌کند، همچنان از نزدیک با متحدان خود در بغداد در مورد محل اعزام آنها، نوع ماموریت‌ها و نحوه پشتیبانی از نیروهای دولتی، همکاری خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا در آبان ماه گذشته از احتمال انجام حملات زمینی بیشتر در عراق، علیه حکومت خودخوانده اسلامی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG