لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

راهبرد جدید اوباما: پرهیز از درگیری بیش از حد در دیگر کشورها


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تازه‌ترین راهبرد امنیتی آن کشور را ارائه کرده است که در آن در حالی‌که همچنان بر تعهد بر نقش رهبری آمریکا در مقابله با چالش‌های مهم جهانی تاکید شده است، اما از درگیر شدن بیش از حد در مسائل کشورهای دیگر دوری می‌شود.

خبرگزاری رویترز ۱۷ بهمن، می‌گوید این سند ۲۹ صفحه‌‌ای برای کنگره آمریکا، به طور مشخصی اولویت‌های سیاسی دولت اوباما را در دو سال باقی‌مانده از زمان ریاست‌جمهوری او مشخص می‌کند. بر اساس قانون آمریکا ارائه این سند اجباری‌ست.

باراک اوباما به مهم‌ترین چالش‌های موجود، از افراط‌گری تا آنچه غرب دخالت‌های روسیه در اوکراین می‌نامد یا مسائلی مانند تغییرات جوی و حملات سایبری اشاره کرده است و می‌گوید بهترین راه‌حل چنین چیز‌هایی با اجماع جهانی حاصل می‌شود.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، در عین حال از سیاست‌های واشینگتن در قبال مسائلی مانند برنامه اتمی ایران دفاع کرده و می‌گوید رهبری ایالات متحده در چنین مواردی «موفقیت‌آمیز» بوده است.

آقای اوباما در بیانیه‌ای همراه این سند راهبردی گفته است رهبری چالش‌های جهانی در عین حال به این معنی نیست که آمریکا مسیر رخدادهای جهانی را تعیین کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است آن‌چه آمریکا به آن نیاز دارد «بردباری استراتژیک و ایستادگی» است و نمی‌توان همه چیز را به شکل نظامی حل کرد.

به گفته اوباما آمریکا «باید همواره در مقابل درگیری بیش از حد، که از تصمیم‌های ناشی از هراس حاصل می‌شود، مقاومت کند».

به گفته او در دراز مدت تلاش‌های آمریکا باید پیرامون از بین بردن ایدئولوژی‌ای باشد که افراط‌گری را سبب می‌شود، آنچه «مهم‌تر از ظرفیت‌های ما برای زدودن تروریست‌ها از رزم‌گاه است».

پیشتر در سال ۲۰۱۰ میلادی رئیس‌جمهوری ایالات متحده سندی راهبردی در زمینه امنیت منتشر کرده بود که بسیاری سند تازه را به‌روز‌شده همان می‌دانند.

طی این زمان او با منتقدانی نیز روبه‌رو بوده است که واکنش‌های کاخ سفید تحت رهبری‌اش را در قبال برخی مسائل جهانی، بیش از حد احتیاط‌آمیز توصیف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG