لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

شرکت‌های نفتی آمریکا برای تجارت با ایران «سکوت کرده‌اند»


خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید شرکت‌های نفتی آمریکایی با وجود سود بالقوه‌ای که ورود به میدان‌های نفتی ایران می‌تواند برایشان به همراه بیاورد، همچنان برای این کار از لابی کردن با کنگره خودداری و سکوت اختیار کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ نفتی سالیانه مبالغ زیادی را صرف لابی با ساز و کارهای قانونی در آمریکا می‌کنند تا بر تصویب انواع قوانینی که ممکن است به تجارت آنها ارتباط پیدا کند، تاثیر بگذارند.

به گزارش رویترز شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا در نه ماهه اول سال جاری میلادی تنها در دو مورد، ۱۰۵ میلیون دلار صرف لابی کرده‌اند؛ با این همه «به‌طور غیر معمولی» وارد موضوع ایران نشده‌اند، حتی زمانی که کنگره آمریکا از طرح جدید خود برای اعمال محدودیت بیشتر بر صادرات نفت ایران گفت.

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند «اکسون موبیل» یا «کونوکو فیلیپس» می‌توانند سود بالقوه سرشاری را از کاهش تحریم‌های ایران به دست آورند، کافی‌ست بتوانند به میدان‌های نفت و گاز این کشور دسترسی پیدا کنند. ولی این خبرگزاری می‌گوید از ماه میلادی سپتامبر آنها عملا خود را از وارد شدن به بحث در مورد ایران بیرون کشیده‌اند.

در آذر ماه گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته بود که چندین شرکت نفتی اروپایی و آمریکایی برای بازگشت به میدان‌های این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

آقای زنگنه از اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس هم نام برده بود.

آلن جفرس، سخنگوی اکسون به رویترز گفته است که آن شرکت همواره به‌دنبال گسترش فرصت‌هاست، اما قوانین موجود در آمریکا آنها را از کار در ایران باز می‌دارد.

سخنگوی کونوکو نیز به رویترز گفته است که شرکت آنها وارد گفت‌وگویی با ایران برای تجارت نشده است.

به گزارش رویترز، اسناد نشان می‌دهند که نه این دو شرکت و نه «شورون کورپ» یا «هالیبرتون» هیچ کدام در سال رو به پایان در کنگره در مورد موضوع ایران لابی نکرده‌اند.

وزیر نفت ایران نیز در آذر ماه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی خود آمریکا برای شرکت‌های نفتی آن کشور اشاره کرده بود.

خود خبرگزاری رویترز نیز در همان زمان از قول یک مقام وزارت نفت گفته بود که آقای زنگنه با مقام‌های اجرایی چند شرکت غربی از جمله «انی» و «شل» دیدار کرده است. انی شرکتی ایتالیایی‌ و شل، شعبه آمریکایی «رویال داچ شل» است.

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند شل یا «بی‌پی»، یعنی در واقع شرکت‌هایی که شعبه‌هایی از شرکت‌هایی دیگر در آمریکا هستند، در سال رو به پایان لابی کرده‌اند.

به گزارش رویترز بی‌پی بین ماه‌های آوریل و سپتامبر در کنگره در مورد ایران لابی کرده است و شرکت شل نیز در مورد «موضوعات کلی مربوط به ایران» بین ماه‌های ژانویه و مارس با قانون‌گذاران گفت‌وگوهایی انجام داده است.

البته ماه گذشته نیز یک مقام شرکت اروپایی به این خبرگزاری گفته بود که رفع تحریم‌های غرب علیه ایران «۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید». و مقامی دیگر به این موضوع اشاره کرده بود که ایران می‌داند بدون رفع تحریم‌ها ورود شرکت‌های غربی به میدان‌های این کشور غیرممکن است.

ایران دارای چهارمین ذخایر شناخته شده نفت و بزرگترین ذخایر گازی جهان است اما طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های غرب صادراتش به شدت کاهش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG