لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

معترضان آمریکایی برای سومین شب به تظاهرات علیه پلیس ادامه دادند


هزاران معترض آمریکایی، شب جمعه، ۱۴ آذر، برای سومین روز پیاپی، در شهرهای عمده ایالات متحده، به اعتراضات خود علیه پلیس آن کشور که در رخدادهایی متوالی شهروندان سیاه‌پوست غیرمسلح را کشته است، ادامه دادند.

تازه‌ترین موج تظاهرات پس از آن آغاز شد که هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک، یک افسر سفیدپوست پلیس را، در جریات بازداشت منجر به مرگ یک شهروند سیاه‌پوست، «بی‌گناه» تشخیص داد.

تظاهرات اولیه در ۱۲ آذر ماه در نیویورک آغاز، به فیلادلفیا، واشینگتن و اوکلند کشیده شد.

تظاهرات اعتراضی هزاران نفر به تبرئه یک مامور پلیس در نیویورک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00

اریک گارنر، شهروند سیاه‌پوستی که به گفته پليس به فروش غير قانونی سيگار متهم بود، در ماه ژوئيه سال جاری، در برابر بازداشت خود مقاومت کرد.

در ويدئويی از صحنه بازداشت او چند مامور پليس تلاش می‌کنند با زمين انداختن آقای گارنر به او دستبند بزنند اما يک افسر بازوی خود را برای چند ثانيه دور گلوی او گره می‌زند.

این شهروند که به آسم مبتلا بود، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

اما این تنها موضوع اعتراضات اخیر نیست.

آکای گرلی، یک مرد ۲۸ ساله، زمانی که همراه دوست‌دختر خود در حال قدم زدن در بروکلین بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون پلیس نیویورک می‌گوید آقای گرلی «یک قربانی کاملا بی‌گناه» بوده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید تیراندازی و کشتن رومین بریسبون، یک سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر، سه‌شنبه گذشته در فنیکس، آتش اعتراضات را بیشتر شعله‌ور کرده است.

اعتراضات در فرگوسن، و پس از آن در برخی شهرهای دیگر، به بی‌گناه شناخته شدن افسر پلیسی که یک نوجوان سیاه‌پوست به نام مایکل براون را کشته بود نیز قبل‌تر آغاز شده و ادامه داشت.

در دوم آذر ماه نیز دو مامور پلیس در شهر کلیولند آمریکا یک پسربچه ۱۲ ساله آفریقایی آمریکایی را که تفنگی قلابی همراه داشته است، به ضرب گلوله کشتند.

در پرونده اریک گارنر که به تبرئه مامور پلیس انجامیده است، باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، بيل دی‌بلاسيو، شهردار نيويورک و وکيل خانواده گارنر نیز ناامیدی و یاس خود را از حکم هيئت منصفه، ابراز کرده‌اند.

در عین حال گروهی از کارشناسان امور حقوقی سازمان ملل متحد گفته‌اند در مورد عملکرد هیئت منصفه در عدم اعلام جرم علیه افسران پلیس در دو پرونده اریک گارنر و مایکل براون، نگرانی‌ها «مشروع» است.

در گزارشی در خبرنامه سازمان ملل متحد نیز، با اشاره به حضور ساختمان مرکزی آن در نیویورک آمده است «ما کاملا از اتفاق‌هایی که اینجا در حیاط خلوت ما رخ می‌دهد با خبریم».

XS
SM
MD
LG