لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ادامه اعتراضات علیه تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان در آمریکا


تظاهرات اعتراضی در واشینگتن، پایتخت آمریکا
تظاهرات اعتراضی در واشینگتن، پایتخت آمریکا

تظاهرات شهروندان آمریکا علیه تیراندازی پلیس آن کشور به سیاه‌پوستان، برای سومین روز متوالی در شهرهای مختلف ادامه داشته‌است؛ با وجود تیراندازی‌های اخیر در دالاس که به کشته شدن پنج مامور پلیس انجامید، اعتراضات عمدتا بدون خشونت پی‌گیری شده‌اند.

تظاهرکنندگان در برخی شهرهای ایالات متحده به مسدود کردن برخی جاده‌های اصلی اقدام کرده‌اند.

در عین حال گزارش‌هایی از تنش‌ها میان گروهی از تظاهرکنندگان و پلیس ضدشورش در باتون‌روژ، مرکز ایالت جنوبی لوئیزیانا گزارش شده‌است.

باتون‌روژ همان‌جایی‌ست که پلیس به یک شهروند آفریقایی‌تبار به نام آلتون استرلینگ شلیک کرد و او را کشت. اندکی بعد، کشته شدن فیلاندو کاستیل، دیگر شهروند آفریقایی‌تبار که جریان تیراندازی به او در میناپولیس (ایالت مینه‌سوتا)، به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد، به اعتراضات دامن زد.

هویت مظنون تیراندازی غروب پنجشنبه به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس «میکا خاویر جانسون» اعلام شده‌است. در تیراندازی‌ها پنج مامور پلیس کشته شدند.
هویت مظنون تیراندازی غروب پنجشنبه به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس «میکا خاویر جانسون» اعلام شده‌است. در تیراندازی‌ها پنج مامور پلیس کشته شدند.

در جریان اعتراضات، در دالاس، ایالت تگزاس، یک تک‌تیرانداز پنج مامور پلیس را هدف قرار داد و کشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که سفر اروپایی خود را به دلیل کشته شدن ماموران پلیس کوتاه کرده تا به آمریکا بازگردد، در ورشو، گفته است آمریکایی‌ها از هر تبار و نژادی «از حملات غیرقابل بخشش به پلیس، در دالاس یا هرجای دیگر، منزجر هستند؛ چه کسانی که در تظاهرات (علیه تیراندازی نیروهای پلیس به سیاه‌پوستان) شرکت کرده بودند، چه خانواده‌هایی که نگرانی‌هایی در مورد عملکرد پلیس دارند».

او در عین حال تاکید کرده مردم آمریکا همچنان متحد باقی می‌مانند و جامعه آن کشور به دهه‌های پیش و زمانی که تنش‌های قومی و تباری زیادی وجود داشت بر نمی‌گردد.

اعتراضات اخیر، ادامه اعتراضاتی‌ست که در آنها به پلیس آمریکا اتهام نژادپرستی وارد می‌شود. در سال ۲۰۱۴ در پی کشته شدن یک نوجوان آفریقایی‌آمریکایی به نام مایکل براون، به دست پلیس، اعتراضاتی گسترده در فرگوسن شکل گرفت که هفته‌ها ادامه داشت و به شورش و خشونت انجامید.

نیویورک

اعتراضات شب شنبه در میناپولیس، جایی که آقای کاستیل کشده شده، بدون خشونت خاصی پی گرفته شد؛ البته معترضان جاده اصلی ارتباطی به این شهر که دو سوی رودخانه می‌سی‌سی‌پی قرار دارد را بستند.

در باتون‌روژ، جایی که آقای کاستیل کشته شده، تنش‌هایی بین اعضای گروه «پلنگ سیاه» و پلیس ضد شورش گزارش شده‌است. خبرگزاری رویترز می‌گوید گروهی از اعضای «پلنگ سیاه» به طور عیان با شات‌گان به خیابان رفته‌اند. قوانین لوئیزیانا اجازه حمل آشکار اسلحه را به ساکنان این ایالت می‌دهد.

پلیس می‌گوید چند نفر در این شهر بازداشت شده‌اند. البته تظاهرات پس از آن ادامه پیدا کرده‌است.

اعتراضات و راه‌پیمایی در نش‌ویل، مرکز تنسی، ایندیاناپولیس، مرکز ایندیانا، سان‌فرانسیسکو، از شهرهای بزرگ ایالت کالیفرنیا، نیویورک و واشینگتن نیز ادامه داشته‌است.

XS
SM
MD
LG