لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا: ادعای روسیه در مورد کشتن عدنانی لطیفه‌گویی است


عدنانی
عدنانی

در پی گفته‌های مطرح‌شده از سوی وزارت دفاع روسیه که «کشته‌شدن» سخنگو و فرمانده ارشد «حکومت اسلامی» را به حملات هوایی آن کشور نسبت داده، مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده گفته‌اند، این سخنان «لطیفه‌گویی» است.

ابومحمد العدنانی، از مهم‌ترین فرماندهان گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، سخنگوی این گروه و چهره اصلی هدایت‌کننده حملات خارجی داعش، در الباب، استان حلب سوریه، «کشته شده‌است». بیشتر بخوانید

خبر کشته‌شدن او را شبکه خبری داعش تائید کرده‌، هرچند در مورد نحوه آن سخنی نگفته‌است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در همان زمان انتشار این خبر گفتند، او هدف حمله هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفته‌، اما پنتاگون همچنان در حال تحقیق در مورد آن است که آیا کشته‌شده یا نه.

مقام‌های روس نسخه دیگری از نحوه «کشته شدن» عدنانی ارائه کرده و گفتند او هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفته است.

روز دهم شهریور ماه وزارت دفاع روسیه در حساب کاربری خود در فیس‌بوک، گفت آنها ۴۰ نفر از اعضای داعش را هدف قرار داده بودند که عدنانی هم در میانشان بوده‌است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا که نامشان فاش نشده، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند؛ رویترز به نقل از این مقام‌ها گفته «ادعای روسیه لطیفه است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گفته‌های یک مقام پنتاگون را نقل کرده که «همچنان بر اساس اعلام دیروز، تکرار می‌کنیم، ما حمله‌ای انجام دادیم که عدنانی را هدف قرار داده بود. در حال بررسی نتایج این حمله هستیم».

دو مقام وزارت دفاع آمریکا جزئیات بیشتری ارائه داده و گفته‌اند این حمله توسط یک هواپیمای بدون‌سرنشین انجام شده‌است.

روسیه و ائتلافی به رهبری آمریکا در حال حاضر حملاتی را در سوریه انجام می‌دهند. هدف حملات ائتلاف به طور عمده گروه «حکومت اسلامی» است در حالی‌که جبهه‌النصره، شاخه القاعده در سوریه (که اکنون نام دیگری برگزیده) را نیز هدف قرار می‌دهد. روسیه نیز حملاتی هوایی را علیه «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد، اما از طرف کشورهای غربی متهم شده، به گروه‌های دیگری که در جریان مذاکرات صلح سوریه شرکت دارند، نیز حمله می‌کند.

گفت‌وگوهای صلح سوریه تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌است. روند مذاکرات شامل جبهه‌النصره (سابق) و داعش نمی‌شود.

ابو محمد العدنانی زاده ادلب سوریه بود، ولی بنا بر گزارش‌ها در عراق به گروه داعش پیوست. او پیشتر در القاعده و در کنار ابومصعب زرقاوی حضور داشت. زرقاوی، رهبر القاعده در عراق، در سال ۱۳۸۵ کشته شد.

XS
SM
MD
LG