لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

مقام آمریکایی: مشکل تجارت با ایران فقط ناشی از تحریم‌های ما نیست


جرت بلانک
جرت بلانک

جرت بلانک، معاون هماهنگ کننده امور برجام در وزارت خارجه آمریکا، در زوریخ به صدها تن از شرکت‌کنندگان در نشست «داد و ستد اروپا با ایران» گفته است شرکت‌ها باید در مورد خطرات تجارت با تهران، واقعیت را به شرکای ایرانی خود بگویند.

بلانک ۱۵ اردیبهشت‌ماه به جمعی ۴۰۰ نفره از بازرگانان و دیگر شرکت‌کنندگان نشست زوریخ گفته است «شرکت‌ها باید طرف‌های ایرانی خود را مطلع کنند که این فقط تحریم‌های باقی‌مانده [ایالات متحده] نیست که جلوی داد و ستد با آنها را می‌گیرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز او به جمعی از بازرگانان نه‌چندان راضی از مشکلات باقی‌مانده بر سر راه تجارت با ایران، گفته است «بارها طی ۱۰۰ روز گذشته ما شرکت‌های بین‌المللی‌ای را دیده‌ایم که به ایرانی‌ها می‌گویند: فقط تحریم‌های آمریکا ما را از معاملات باز می‌دارد».

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزوده است «ولی وقتی عمیق‌تر می‌شویم، و وقتی به طور دقیقی دنبال نگرانی‌های اولیه شما می‌گردیم، می‌بینیم که تصمیم‌های تجاری شما، ناشی از نگرانی‌هایی بسیار فراتر از مسئله تحریم‌ها است؛ که عجیب هم نیست».

بلانک یک روز پیش از آن در زوریخ به «ال‌مانیتور» گفته بود ما تمایل داریم در مورد اجرای برجام رو به جلو حرکت کنیم، اما دولت آمریکا نمی‌تواند به بانک‌ها دستور بدهد دست به عملی بزنند که از نظر آن‌ها خطرناک محسوب می‌شود.

از سوی دیگر شبکه خبری بلومبرگ ۱۴ اردیبهشت‌ماه در گزارشی گفته بود شرکت‌های اروپایی که وارد تجارت با ایران می‌شوند، این کار را بدون حمایت بانک‌های اصلی و مهم این قاره انجام می‌دهند. آنها هنوز نگران جریمه‌های انبوهی هستند که مجبور شده‌اند به دولت آمریکا پرداخت کنند. در سال ۱۳۹۳ بانک فرانسوی «ب. ان. پ پاریبا»، بزرگ‌ترین بانک فرانسه، به خاطر معاملاتش با کشورهای تحت تحریم آمریکا، از جمله ایران، با پرداخت نزدیک به ۹ میلیارد دلار جریمه موافقت کرد تا پرونده‌اش در ایالات متحده بسته شود.

ال‌مانیتور می‌گوید بانک‌های ایرانی خود تحت فشار سیاست اعطای وام‌های گسترده در زمان محمود احمدی‌نژاد به افرادی با ریسک بالا نیز هستند. ​

رویترز می‌گوید طرف ایرانی حاضر در نشست زوریخ، گفته‌است بانک‌های اروپایی، به خاطر فشار آمریکا است که از داد و ستد با ایران دوری می‌کنند. هرچند برخی از مقام‌های حاضر تاکید کرده‌اند که چنین چیزی در نهایت می‌تواند به ضرر خود بانک‌ها تمام شود.

البته آمریکا تجارت بانک‌های خارجی با ایران را منع نکرده است. رویترز می‌گوید بسیاری از وکلا و مشاوران، نگرانی‌های دیگری هم دارند، که از مقررات و قوانین بغرنج تا مشخص نبودن مکانیزم حل منازعات تجاری یا مسئله نیروی کار و فساد در ایران را در بر می‌گیرد. ​

جرت بلانک نیز گفته است سرمایه‌گذارانی که با این مشکلات آشنا هستند، باید آن را به طور خصوصی به طرف‌های ایرانی بگویند و فقط دنبال راه ساده «انداختن مشکلات گردن تحریم‌های آمریکا» نباشند.

XS
SM
MD
LG