لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

۲۹ دانشمند سرشناس آمریکایی از توافق اتمی حمایت کردند


اوباما (نفر دوم از راست) و دولت او در حال فعالیت برای عرضه توافق اتمی با ایران هستند
اوباما (نفر دوم از راست) و دولت او در حال فعالیت برای عرضه توافق اتمی با ایران هستند

۲۹ دانشمند سرشناس آمریکایی، از جمله گروهی از مشاوران علمی کاخ سفید و برندگان جایزه‌های نوبل، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از توافق اتمی صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی حمایت کردند.

این نامه که متن آن در ۱۷ مرداد ماه در آمریکا منتشر شده، بخشی از تحولات تازه در دفاع یا انتقاد از توافق اتمی با ایران به شمار می‌رود.

حمایت این ۲۹ دانشمند و محقق می‌تواند به تلاش‌ها و رایزنی‌های کاخ سفید برای عرضه توافق اتمی به کنگره‌ای با اکثریت جمهوری‌خواه، که از مخالفان توافق به شمار می‌روند، تاثیراتی بگذارد.

به ویژه که طی روزهای گذشته سناتور دمکرات چاک شومر، از تاثیرگذارترین نمایندگان یهودی کنگره آمریکا و یکی از سناتورهای ارشد هم‌حزب با رئیس‌جمهوری، به صف مخالفان توافق اتمی پیوسته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید نامه دو صفحه‌ای این ۲۹ دانشمند، می‌تواند در عرضه توافق اتمی، دلایلی علمی را در اختیار کاخ سفید بگذارد.

امضاءکنندگان نامه اخیر، کارشناسانی خبره و باسابقه در جنگ‌افزار هسته‌ای و کنترل تسلیحات هستند.

برخی از آنها سال‌ها از مشاوران کنگره و دولت ایالات متحده بوده‌اند.

در میان آنها فیلیپ اندرسون، لئون کوپر، شلدون گلاشو، دیوید گراس، برتون ریشتر و فرانک ویلچک از برندگان جایزه نوبل هستند.

در این نامه بارها از واژگان «نوآور» و «دقیق» در توصیف توافق اتمی با ایران استفاده شده است.

برای نمونه گفته شده این توافق «محدودیت‌هایی به مراتب سخت‌تر را در مقایسه با هر یک از چارچوب‌های مذاکره‌شده پیشین در مورد منع گسترش تسلیحات» در بر گرفته است.

این دانشمندان می‌گویند به عقیده آنها در توافق صورت‌گرفته -بر خلاف برخی انتقادها از زمان ده ساله آن- «روندی طولانی‌مدت و مهم برای راستی‌آزمایی» برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده که تا سال ۲۰۴۰ ادامه پیدا می‌کند.

باراک اوباما و دولت آمریکا در تلاش هستند تا توافق اتمی را هم به مخالفان داخلی در کنگره و هم به گروهی از هم‌پیمانان خارجی، از جمله اسرائیل، عرضه کنند.

هر چند به نظر می‌رسد اکثر جمهوری‌خواهان، اگه نه همه، به مخالفت با آن رای خواهند داد، اما چنانچه آرای کلی از دو سوم نمایندگی بیشتر نشود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند از حق وتوی خود، برای تصویب نهایی آن استفاده کند.

XS
SM
MD
LG