لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

آمریکا ۱۳۰ مشاور نظامی به شمال عراق فرستاد


نیروهای آمریکایی به پخش بسته‌های کمکی از طریق هواپیما در کوه‌های شمال عراق اقدام کرده‌اند؛ مشاوران تازه به گفته برخی مقام‌های آمریکا «وظیفه‌ای افزون» برای کمک بر عهده دارند.
نیروهای آمریکایی به پخش بسته‌های کمکی از طریق هواپیما در کوه‌های شمال عراق اقدام کرده‌اند؛ مشاوران تازه به گفته برخی مقام‌های آمریکا «وظیفه‌ای افزون» برای کمک بر عهده دارند.

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید آن کشور برای کمک به نظارت و ارائه ارزیابی در مورد بحران انسانی عراق، ۱۳۰ مشاور نظامی دیگر به شمال آن کشور فرستاده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز ۲۱ مرداد، گفت «من به رئیس‌جمهوری این پیشنهاد را دادم و او نیز قبول کرد تا ۱۳۰ مشاور دیگر به شمال عراق، به مناطق اربیل بفرستیم تا از نزدیک بر اوضاع نظارت کرده و ارزیابی عمیق‌تری از اینکه کجا می‌توانیم به کمک ادامه دهیم».

به گزارش رویترز هیگل که در سخنرانی برای نیروهای نظامی آمریکا در کالیفرنیا شرکت داشت، گفته است این افراد در ساعات آغازین روز سه‌شنبه به منطقه رسیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید تیم اعزام شده، کمک‌های انسانی بیشتری، از پخش هوایی آب و غذا، در حمایت از شهروندان غیرنظامی محصور در کوه‌ها، انجام خواهند داد.

در روز سه‌شنبه سازمان ملل متحد نیز در مورد وضعیت این شهروندان عراقی، که بسیاری از آنها را اقلیت ایزدی تشکیل می‌دهند، در کوه‌های سنجار، ابراز نگرانی عمیق کرده بود.

ده‌ها هزار شهروند غیرنظامی عراق، در پی هجوم نیروهای داعش به کوه‌های شمال عراق پناه برده‌اند، جایی که ذخایر آب و غذایشان رو به اتمام است و خطر مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی، آنها را تهدید می‌کند.

صدها نفر از اقلیت ایزدی نیز به دست نیروهای اسلام‌گرای داعش کشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام وزارت دفاع که نامش را فاش نکرده می‌گوید، نیروهای اعزام شده آمریکایی از تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه هستند که وظیفه دارند اوضاع در سنجار را ارزیابی کرده و گزینه‌هایی برای کمک‌های انسانی‌، افزون بر تلاش‌های فعلی آمریکا، ارائه دهند.

یک مقام دیگر گفته است ماموریت این ۱۳۰ مشاور ممکن است تا کم‌تر از یک هفته به پایان برسد.

نیروهای آمریکایی در چند نوبت اقدام به پخش بسته‌های کمکی با هواپیما در میان شهروندان غیرنظامی گیر افتاده در کوه‌های سنجار کرده‌اند.

یک هلیکوپتر ارتش عراق نیز که همراه با نمایندگان ایزدی‌ها در پارلمان عراق برای کمک به مردم اعزام شده بود، سقوط کرده که خلبان آن کشته شده است.

ایالات متحده طی روزهای گذشته دست به انجام چندین حمله هوایی به مواضع و کاروان‌های نیروهای «داعش» نیز زده که در آنها از پهپادها و جنگنده‌های اف ۱۸ خود استفاده کرده است.

۱۳۰ مشاور تازه اعزام شده علاوه بر ۹۰ مشاور فعال در بغداد و ۱۶۰ نیروی فعال در مراکز عملیاتی (اربیل و بغداد) است. در عین حال ۴۵۵ نیروی امنیتی و ۱۰۰ نیروی نظامی نیز در «دفتر همکاری‌های امنیتی» در سفارت‌خانه آمریکا در بغداد مشغول به کار هستند.

XS
SM
MD
LG