لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

مقام‌های آمریکایی: تعداد مراکز پذیرش پناهجویان سوری افزایش می‌یابد


سیاست‌های تازه ایالات متحده برای پذیرش شماری بیشتری از پناهجویان، به ویژه از سوریه، در حالی‌ست که جهان با یکی از گسترده‌ترین امواج انسانی ناشی از جنگ‌ها و کشمکش‌های داخلی در کشورهای مختلف روبه‌رو است
سیاست‌های تازه ایالات متحده برای پذیرش شماری بیشتری از پناهجویان، به ویژه از سوریه، در حالی‌ست که جهان با یکی از گسترده‌ترین امواج انسانی ناشی از جنگ‌ها و کشمکش‌های داخلی در کشورهای مختلف روبه‌رو است

مقام های دولت آمریکا می گویند، واشینگتن با بازگشایی مراکز تازه در خاورمیانه، اقدامات عملی خود را برای پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان سوری آغاز کرده است.

به گزارش ۱۵ آبان خبرگزاری رویترز ،مقام‌هایی رسمی در واشینگتن گفته اند، مراکز پذیرش تازه در عراق و لبنان بازگشایی خواهند شد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز تائید کرده است که برنامه‌ریزی‌های برای بازگشایی یک مرکز در اربیل عراق، تا پیش از پایان سال جاری میلادی، انجام شده است.

در عین حال قرار است فرایند پذیرش پناهجویان در لبنان نیز در آغاز سال ۲۰۱۶ از سر گرفته شود.

اقدامات تازه پس از آن صورت می‌گیرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خبر از پذیرش ۱۰ هزار پناهجوی سوری، افزون بر شمار معمول، در سال ۲۰۱۶ میلادی داده بود.

البته هنوز شمار پناهجویانی که قرار است از سوریه پذیرفته شوند،‌ مشخص نیست. اما یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است: «می‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که واقعا بتوانیم به اهداف موثری دست پیدا کنیم».

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در شهریور ماه گذشته گفته بود آن کشور در سال مالی ۲۰۱۶ تا ۸۵ هزار و در سال ۲۰۱۷ میلادی تا ۱۰۰ هزار پناهجو را خواهد پذیرفت.

سیاست‌های تازه ایالات متحده برای پذیرش شماری بیشتری از پناهجویان، به ویژه از سوریه، در حالی‌ است که جهان با یکی از گسترده‌ترین امواج انسانی آوارگان ناشی از جنگ‌ها و کشمکش‌های داخلی در کشورهای مختلف روبه‌رو است.

وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر ۹ مرکز گزینش در سطح جهان دارد؛ این مراکز عملا محل دیدار کارمندان وزارت امنیت داخلی آمریکا و کسانی‌ است که قصد دارند به ایالات متحده پناهنده شوند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ و در پی حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا تشکیل شد. مراکز ادغام‌شده در این وزارت‌خانه از امور مهاجرتی و گمرکی تا سازمان‌های مربوط به امور ترابری و هواپیمایی آن کشور را برعهده دارند.

با بازگشایی مراکز گزینش جدید در لبنان و عراق، شمار این مراکز در خاورمیانه دو برابر خواهد شد. در حال حاضر گزینش و بررسی امور پناهجویان سوری عمدتا در ترکیه و اردن انجام می‌شود.

یک مقام دولتی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است واشینگتن در تلاش است تا کشورهای دیگر را به افزایش کمک‌های خود به سازمان ملل برای یاری‌رسانی به پناهجویان تشویق کند.

XS
SM
MD
LG