لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

آمریکا ۲۰ شرکت و شهروند ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، پنج‌شنبه دوم خرداد، نام ۱۲ شهروند ایرانی و هشت شرکت را به فهرست تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه ایران اضافه کرد.

این افراد و شرکت‌ها -بنا به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا- متهم به یاری رساندن به حکومت ایران در برنامه اتمی این کشور و دور زدن تحریم‌های بین‌اللملی‌اند.

شرکت هوایی آبان‌ایر، دی‌اف‌اس ورلدواید، شرکت اِورکس و مقام‌های عالی‌رتبه آنها از جمله شرکت‌ها و افرادی‌اند که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. آبان‌ایر، اورکس و دی‌اف‌اس ورلدواید به همکاری با شرکت هواپیمایی ملی ایران، که پیشتر تحریم شده‌ بود، متهم‌اند. این سه شرکت در کار حمل‌ونقل هستند.

شرکت پترو گرین که مقر آن در مالزی‌ست و حسین وزیری، که یکی از مدیران آن شرکت معرفی شده، به دلیل همکاری با سپاه پاسداران ایران و شرکت نفتیران، که این هر دو نیز پیشتر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند، تحریم شده‌اند.

سرتیپ رضا مظفری‌نیا، از معاونان وزارت دفاع ایران و رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، به دلیل کار روی برنامه‌های موشکی ایران و دو شرکت و یک شهروند دیگر هم به دلیل فعالیت‌هایی که به برنامه اتمی ایران ارتباط پیدا می‌کنند، به فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اضافه شده‌اند.

وارد شدن به فهرست تحریم‌های آمریکا به آن معناست که شرکت‌ها و شهروندان آن کشور از هرگونه همکاری با شرکت‌ها یا اشخاصی که در آن قرار گرفته‌اند منع می‌شوند.

آخرین باری که به نام‌های در فهرست تحریم‌های ایران در آمریکا اضافه شده بود نوزدهم اردیبهشت ماه بود. در آن زمان وزارت خزانه‌داریی و وزارت خارجه آمریکا چند شرکت، چند فروند کشتی، یک بانک و نام یک شهروند ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزودند.

کمیته روابط خارجی آمریکا نیز در نخستین روز خرداد ماه طرح تازه‌ای را تصویب کرد که اگر به تصویب نهایی برسد، صادرات نفت و کسب درآمد از آن را برای ایران با محدودیت‌هایی گسترده‌تر از آنچه هست مواجه می‌کند.

ایران به دلیل سرباز زدن از خواست شورای امنیت برای تعلیق آن بخشی از برنامه اتمی خود که ظن نظامی بودن آن می‌رود، با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست. علاوه بر آن آمریکا و هم‌پیمانانش نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه تهران به اجرا درآورده‌اند. جمهوری اسلامی ایران با رد اتهام‌ها در مورد نظامی بودن برنامه اتمیش همچنان به آنها ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG