لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

دو عضو ارشد حزب‌الله لبنان و پنج روس در فهرست «ضد تروریسم» آمریکا


شبه نظامیان حزب الله در لبنان
شبه نظامیان حزب الله در لبنان

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در تازه‌ترین فهرست تحریم‌های خود علیه اقدامات تروریستی، نام «مسئول روابط خارجی» و «فرمانده شاخه نظامی» حزب‌الله لبنان را آورده‌است. هر دو فرد روابط نزدیکی با ایران دارند و محل تولد یکی از آن‌ها نیز ایران است.

پنج شهروند روس نیز در فهرست تازه قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها از مقام‌های ارشد زیر نظر ولادیمیر پوتین است.

نام دو عضو حزب‌الله لبنان، علی دعموش و مصطفی مغنیه است که در راستای «مبارزه با تروریسم» در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری قرار گرفته‌اند.

علی دعموش -معروف به شیخ علی دعموش- با عنوان «مسئول روابط خارجی» حزب‌الله لبنان شناخته می‌شود. او از روحانیونی‌ست که به ایران رفت‌وآمد دارد و در اردیبهشت ماه گذشته نیز در مراسمی که در تهران در پی کشته‌شدن مصطفی بدرالدین برپا شد، سخرانی کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

مصطفی بدرالدین، فرمانده «شاخه نظامی» حزب‌الله لبنان، در بامداد جمعه ۲۴ اردیبهشت در انفجاری در ساختمانی نظامی، نزدیک فرودگاه دمشق، کشته شد. او برادر همسر، و جانشینِ عماد مغنیه بود؛ کسی‌که در زمستان سال ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق کشته شده بود. فرزند مغنیه، مصطفی، چندی پس از مرگ دایی خود به عنوان «فرمانده شاخه نظامی» معرفی شد.

مصطفی مغنیه، حدودا ۳۰ ساله، فرد دیگری‌ست که در فهرست تحریم‌های تازه قرار گرفته‌. در اطلاعیه‌ای که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر کرده، محل تولد او «تهران» ذکر شده‌است.

پیش از این خبرگزاری مشرق، عکسی از کودکی مصطفی مغنیه منتشر کرده بود که او را در کنار مادرش و پدرش نشان می‌دهد و به گفته مشرق «در خرداد ماه ۱۳۶۶ در کرج ثبت شده‌است».

حزب‌الله لبنان، از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی و سیاسی مورد حمایت ایران در غرب آسیا، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد. در سال ۲۰۱۴، قانونی به کنگره ارائه شد موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی حزب‌الله لبنان» که هدف از آن تحریم سازوکارهای مالی طرف حساب با این گروه است.

حسن نصرالله، رهبر این گروه، در تیر ماه گذشته در جریان یک سخنرانی، که از منظر شماری از کارشناسان، ایران را با خطر تحریم‌های تازه روبه‌رو می‌کند، گفت «بودجه حزب‌الله، درآمد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود». ⇦​بیشتر بخوانید

خبرگزاری رویترز ۱۹ دی ماه گفت «گزارشی محرمانه» را رویت کرده‌، که دبیر کل سازمان ملل برای شورای امنیت فرستاده و در مورد احتمال نقض تحریم‌های تسلیحاتی از سوی ایران، از جمله ارسال جنگ‌افزار برای «حزب‌الله لبنان» ابراز نگرانی شده‌است.

در فهرست تازه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام پنج شهروند روس نیز برای «مقابله با فعالیت‌های تروریستی» دیده می‌شود؛ الکساندر باستریکین، از مقام‌های ارشد پیشین در دادستانی فدرال، استانیسلاو گوردیفسکی و گنادی پلاکسین از مقام‌های دولتی، آندری لوگووی و دمیتری کوفتون، از مقام‌های ارشد امنیتی.

الکساندر باستریکین، مهم‌ترین نام روسی در فهرست تازه، از نزدیکان ولادیمیر پوتین است. او از سال ۲۰۱۱ «کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه» را رهبری می‌کند که یکی از مهم‌ترین نهادهای انتظامی روسیه است. باستریکین در مورد عملکرد این سازمان، مستقیما به خود پوتین پاسخگو است.

XS
SM
MD
LG