لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

کنگره آمریکا کمک‌هایی برای اوکراین و تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرد


کنگره آمریکا دوازدهم فروردین ماه، یک بسته کمکی به ارزش یک میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کرد که در عین حال تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه، به خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، در بر می‌گیرد.

این نخستین بار است که کنگره مستقیما در مورد اوکراین و روسیه و در واکنش به رخدادهای پیش‌آمده میان دو کشور، لایحه‌ای الزام‌آور تصویب می‌کند.

پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های روس اعمال کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز مجلس نمایندگان با ۳۷۸ رای موافق در برابر ۳۴ رای مخالف لایحه جدید را تصویب کرده‌ است.

جان بوهنر، رئیس مجلس نمایندگان، پس از تصویب این لایحه گفت «سنا و مجلس نمایندگان با هم، در این زمان که آنها نیاز [به کمک] دارند، پشت مردم اوکراین می‌ایستند.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز از قانون جدید استقبال کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، با استقبال از کمک‌ها برای اوکراین، گفته است دولت آن کشور از تحریم‌های وضع‌شده «علیه افرادی که در خشونت‌ها علیه مردم اوکراین یا نادیده گرفتن صلح، ثبات، استقلال و حاکمیت ملی آن کشور دست داشته‌اند، حمایت می‌کند».

نمایندگان آمریکا یک وام تضمینی یک میلیارد دلاری و همچنین کمکی ۱۵۰ میلیون دلاری برای بهبود وضع کشورداری و بهبود همکاری‌های امنیتی وضع کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری فرانسه این لایحه آن دسته از افرادی که در الحاق کریمه به روسیه یا سرکوب مرگبار اعتراضات در کی‌یف دست داشته‌اند را جریمه کرده و برای باراک اوباما برای وضع تحریم‌ها انعطاف قائل می‌شود.

با وجود آنکه تصویب این لایحه پیشتر نیز پیش‌بینی شده بود و عمده نمایندگان از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه با آن موافق بودند، اما اختلافاتی میان مقام‌های این دو حزب بر سر نحوه کمک‌رسانی صندوق بین‌المللی پول به کشورها در مواقع اضطراری، وجود داشته است.

در سوی دیگر، مسکو نیز با افزایش بهای گاز برای اوکراین، شرایط را برای آن کشور سخت‌تر کرده است.

گازپروم، شرکت بزرگ نفت‌ و گاز روسیه، با افزایش ۴۴ درصدی بهای گاز صادراتی به اوکراین قیمت آن را به ۳۸۵ دلار برای هر هزار متر مکعب افزایش داد.
XS
SM
MD
LG