لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

کنگره آمریکا یک میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرد


سناتور منندز (دمکرات سمت چپ) و سناتور کوکر (جمهوری‌خواه) پس از تصویب لایحه در سنا
سناتور منندز (دمکرات سمت چپ) و سناتور کوکر (جمهوری‌خواه) پس از تصویب لایحه در سنا
کنگره ایالات متحده با رای اکثریت قریب به اتفاق، روز هفتم فروردین، کمک یک میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد.

لایحه‌های مطرح شده با ۳۹۹ رای موافق در برابر ۱۹ رای مخالفت در مجلس نمایندگان و ۹۸ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف در سنای ایالات متحده تصویب شدند.

سنا و مجلس نمایندگان دو لایحه مجزا را به رای گذاشته بودند که شبیه به هم ارزیابی شده‌اند.

لایحه نهایی این قانون باید پیش از آنکه به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد، تهیه شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، مصوبه نهایی کنگره را برای اجرایی شدن امضا خواهد کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، آنچه تصویب شده در عین حال تحریم‌هایی تازه را علیه روس‌ها و نیز اوکراینی‌هایی که در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه یاری‌رسان بودند، در بر می‌گیرد.

واشینگتن‌پست از قول دستیاران ارشد کنگره می‌گوید دو مجلس کنگره آمریکا در حال از میان برداشتن اختلافات جزئی در مورد لایحه نهایی هستند و انتظار می‌رود نسخه پایانی تا پیش از پایان هفته (روز جمعه) به رئیس‌جمهوری ارسال شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تصویب این لایحه‌ها در کنگره نشان «اتحاد» نمایندگان با باراک اوباما است، کسی که پیشتر تحریم‌هایی را علیه روسیه به اجرا درآورده بود.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است رئیس‌جمهوری روسیه «نگاه می‌کند... منتظر است ببیند آیا ما تصمیم داریم دست به کاری بزنیم».

آسوشیتدپرس می‌گوید در لایحه‌های تصویب شده -علاوه بر کمک‌های اقتصادی- تحریم‌هایی علیه کسانی که در نقض حقوق بشر در اوکراین طی تظاهرات ضددولتی نقش داشته‌اند و آنهایی که استقلال و صلح آن کشور را نادیده گرفتند، در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر در آنها مقام‌های روسی و همکاران آنها که در فساد قابل توجه در اوکراین دست داشته‌اند نیز با مجازات‌هایی مانند انسداد یا لغو ویزای آمریکا روبه‌رو می‌شوند.

بخشی از کمک در نظر گرفته شده نیز برای بهبود سازوکارهای دمکراتیک و تلاش‌ها علیه فساد در آن کشور است.

این لایحه‌های کمک‌های دفاعی برای اوکراین و کشورهای منطقه را نیز در بر می‌گیرند.

پیش از تصویب این لایحه‌ها در کنگره آمریکا، صندوق بین‌المللی پول نیز از توافق اولیه با مقام‌های اوکراین برای اعطای وام ۱۴ تا ۱۸ میلیارد دلاری به آن کشور خبر داد.
XS
SM
MD
LG