لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

دولت آمریکا «در حال سنجیدن ارائه کمک نظامی به اوکراین است»


یک سرباز اوکراینی در دونتسک
یک سرباز اوکراینی در دونتسک

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول مقام‌های رسمی ایالات متحده می‌گوید در پی افزایش مجدد نبردها در اوکراین و حملات تازه تجزیه‌طلبان هوادار روسیه در آن کشور، واشینگتن در حال سنجیدن ارائه کمک‌ها و ادوات نظامی دفاعی به کی‌یف است.

در حالی‌که طی روزهای گذشته شورشیان جدایی‌طلب فشارهای خود را بر نیروهای دولتی افزایش داده‌اند، مقام‌های آمریکایی روز ۱۲ بهمن به «نیویورک تایمز» گفتند، ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، در حال حاضر از ارائه سلاح و ادوات نظامی به اوکراین حمایت می‌کند.

البته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است.

ایالات متحده اکنون کمک‌های نظامی «غیرمرگ‌بار»، مانند جلیقه ضدگلوله یا عینک‌های دید در شب در اختیار نیروهای نظامی اوکراین قرار می‌دهد.

ادوات مرگ‌بار، در سایه نگرانی از افزایش چنین کمک‌هایی از سوی روسیه برای جدایی‌طلبان، به دولت اوکراین ارائه نشده است. با این همه غرب در این زمان عملا بر اتهام‌های خود به مسکو در مورد ادامه ارسال نیرو و کمک نظامی به شورشیان ادامه داده است.

مسکو این اتهام‌ها را رد می‌کند، اما کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌هایی را به همین خاطر علیه روسیه اعمال کردند. با وجود این تحریم‌ها، جدایی‌طلبان هوادار روسیه به حملات و پیشروی در مناطق شرقی اوکراین ادامه داده‌اند.

دولت اوکراین روز یک‌شنبه اعلام کرد تنها در درگیری‌های ۲۴ ساعته در شرق آن کشور ۱۳ سرباز ارت کشته و ۲۰ سرباز زخمی شدند.

یک روز پیش از آن مذاکرات تازه صلح در بلاروس، بدون حضور رهبران جدایی‌طلب، بی‌نتیجه پایان یافت.

[بیشتر بخوانید: ادامه نبردهای شدید در اوکراین همزمان با مذاکراتی بی‌نتیجه]

کشته شدن دستکم شش تن در گلوله‌باران مرکز فرهنگی دونتسک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن، برای دیداری عازم کی‌یف شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید رئیس دیپلماسی ایالات متحده برای مذاکره در مورد ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین آمادگی خواهد داشت. مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز آمادگی این‌ گفت‌وگوهای احتمالی را خواهد داشت. چاک هیگل، وزیر دفاع آن کشور که پست خود را به زودی ترک می‌کند نیز از ارسال کمک‌های دفاعی به اوکراین حمایت کرده است.

یونیسف می‌گوید کودکان به شدت از بحران شرق اوکراین آسیب دیده‌اند

پیشنهاد برای ارائه کمک نظامی به اوکراین در گزارشی از مقام‌های ارشد پشین آمریکایی نیز مطرح شده است.

میشل فلورنوی، یک مقام سابق عالی‌رتبه در وزارت دفاع آمریکا، و گروهی دیگر از مقام‌های نظامی-دیپلماتیک پیشین آن کشور، گزاشی تهیه کرده‌اند که در آن به کشورهای غربی پیشنهاد شده است با افزایش کمک‌ها به اوکراین «احتمال زیان و بها را برای مسکو افزایش دهند».

در این گزارش گفته شده در صورتی که آمریکا به ارائه کمک‌های نظامی روی آورد، کشورهایی مانند لهستان، کشورهای حوزه بالتیک، کانادا و بریتانیا، نیز احتمالا سلاح‌های دفاعی به اوکراین ارسال خواهند کرد.

طرف‌ها، از جدایی‌طلبان تا کی‌یف و متحدان غربی آن، دیگری را مسئول شکست مذاکرات آتش‌بس در شرق اوکراین می‌دانند.

شورشیان می‌گویند تا زمانی‌که نیروهای دولتی اوکراین ترک مخاصمه نکنند در مذاکرات شرکت نمی‌کنند.

از سوی دیگر وزارت خارجه صربستان، رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز یکشنبه، در بیانیه‌ای نمایندگان گروه‌های جدایی‌طلب طرفدار روسیه را مسئول شکست مذاکرات بی‌فرجام تازه معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG