لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۷

آمریکا «انتخابات» جدایی‌طلبان شرق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد


الکساندر زاخارچنکو، نخست‌وزیر دولت خودخوانده دونتسک در میان گاردی از محافظان. او نامزد آنچه جدایی‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری این منطقه می‌نامند، است.
الکساندر زاخارچنکو، نخست‌وزیر دولت خودخوانده دونتسک در میان گاردی از محافظان. او نامزد آنچه جدایی‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری این منطقه می‌نامند، است.

ایالات متحده می‌گوید «انتخاباتی» را که قرار است روز یک‌شنبه ۱۱ آبان، از سوی جدایی‌طلبان هوادار روسیه در مناطق شرقی اوکراین برگزار شود، به رسمیت نمی‌شناسد؛ پیشتر روسیه گفته بود این انتخابات را به رسمیت خواهد شناخت.

اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز، برگزاری این انتخابات در مناطق دونتسک و لوهانسک را برای برگزیدن دولت خودخوانده آنها که خود را جمهوری مردمی معرفی می‌کنند، محکوم کرده‌اند.

دبیرکل ناتو گفته است این انتخابات غیرقانونی است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نهم آبان ماه در بیانیه‌ای گفت «ما از قصد تجزیه‌طلبان در بخش‌هایی از شرق اوکراین، برای برگزاری آنچه به طور غیرقانونی انتخابات محلی، در روز یک‌شنبه می‌نامند، ابراز انزجار می‌کنیم».

واکنش اخیر آمریکا در حالی بیان می‌شود که سازمان ملل متحد تازه‌ترین شمار کشته‌شدگان نبردهای شش ماهه در اوکراین میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه را ۴۰۳۵ نفر عنوان کرد.

از این میان ۳۰۰ نفر در ۱۰ روز گذشته کشته شده‌اند. در حالی‌که طی هفته‌های گذشته میان طرف‌ها آتش‌بس اعلام شده، شمار کشته‌شدگان نشان می‌دهد که آتش‌بس ثبات چندانی ندارد و بارها شکسته شده است.

واشینگتن در عین حال حمایت خود را از انتخابات در شرق اوکراین در هفتم دسامبر (ماه آینده) اعلام کرده است.

بر پایه توافق مینسک، هفتم دسامبر تاریخی‌ست که قرار است در لوهانسک و دونتسک انتخابات برگزار شود.

حوزه رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی اوکراین که به تازگی برگزار شده، در این مناطق برپا نشد و کرسی‌ نمایندگان این مناطق نیز در پارلمان آن کشور همچنان خالی‌ست.

روز جمعه رهبران اوکراین، آلمان و فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه، از او خواستند انتخابات روز یک‌شنبه را به رسمیت نشناسد.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایزوستیا» گفته بود مسکو نتایج انتخابات به وسیله جدایی‌طلبان اوکراین را به رسمیت خواهد شناخت.

خانم میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا، روسیه را متهم کرده که با استفاده از این انتخابات می‌خواهد «بهانه‌ای برای ارسال نیروها و ادوات نظامی بیشتر به اوکراین پیدا کند. به ویژه که شواهدی وجود دارند که ارتش روسیه نیروهای خود را به مناطق مرزی، جایی که در کنترل جدایی‌طلبان در اوکراین است، بازگردانده است».

روسیه هنوز واکنشی به گفته‌های تازه آمریکا نشان نداده است. مسکو پیشتر اتهام‌های گسترده در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG