لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

آمریکا: در مواردی از مرز اخلاقی شکنجه فراتر رفتیم و مسئولیت آن را می‌پذیریم


ورودی بخشی از زندان گوانتانامو
ورودی بخشی از زندان گوانتانامو

دولت آمریکا اعلام کرد که در هیچ شرایطی در مورد مسئله شکنجه بی‌تفاوت نبوده ولی در برابر کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد، اعتراف کرد که پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی، «از این مرز فرا‌تر رفته است».

مری مک‌لئود، مشاور حقوقی دولت ایالات متحده می‌گوید، آن کشور در مورد کارنامه خود به عنوان کشوری که حقوق بشر را همواره محترم شمرده و رهبری ترویج دفاع از این حقوق جهانشمول را در گوشه و کنار جهان برعهده داشته، سربلند است. با این همه او افزوده است: ولی متاسفانه درپی حمله‌های یازده سپتامبر [سال ۲۰۰۱ میلادی] در مواردی، ارزش‌های خود را نادیده گرفته است.

مری مک‌لئود این توضیحات را در برابر کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد بیان کرده است.

خانم مک لئود روز چهارشنبه خطاب به این کمیته ویژه که از ۱۰ عضو سازمان ملل برپا شده، این گفته بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، را تکرار کرد که گفته است ایالات متحده «از این مرز اخلاقی فرا‌تر رفته و مسئولیت آن را نیز می‌پذیرد».

مری مک لئود، یکی از ۳۰ عضو عالی‌رتبه دولت آمریکاست که در برابر کمیته ضدشکنجه، در مرکز اروپایی سازمان ملل در ژنو حضور یافته‌اند تا برای نخستین بار در برابر پرسش‌های این کمیته، پاسخگو باشند.

کمیته ضد شکنجه سازمان ملل، پرونده ۱۵۶ کشور عضو این سازمان جهانی را در زمینه اِعمال شکنجه مورد بررسی قرار داده است.

اتهام‌ها علیه آمریکا، به مواردی از شکنجه به وسیله ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، در بازداشتگاه‌های پنهانی، تداوم نگاهداری زندانیان در گوانتانامو در جزیره کوبا، تا خشونت پلیس و از بدرفتاری با زندانیان تا بازداشت مهاجران غیرقانونی را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از مقام‌های عالیرتبه تحقیق در کمیته ویژه ضدشکنجه گفته است که در تمام پرسش‌های اعضای کمیته، ویژگی مشترکی در باره اِعمال شفافیت و پذیرش مسوولیت دولت‌ها وجود دارد.

دولت آمریکا اعتراف کرده که در گذشته و تنها در جریان اجرای سیاست موسوم به «جنگ علیه تروریسم» سوءاستفاده و بدرفتاریی‌هایی صورت گرفته ولی واشینگتن با پاکسازی سیاست‌ها و روش‌های خود و با پذیرش مسئولیت، آنها را کنار گذاشته است.

فعالان حقوق بشر اما، تاکیدهای هیئت نمایندگی آمریکا در مورد رفتار درست با بازداشت شدگان را کافی ندانسته و گفته‌اند که در گذشته، هیچ مجازاتی علیه عاملان این رفتار‌ها اعمال نشده است و اگر مسئولیت کامل نادیده گرفته شود، میراث دولت اوباما، ترویج مصونیت و تنبیه ناپذیری شکنجه و خشونت نامیده خواهد شد.

کمیته ویژه ضد شکنجه سازمان ملل متحد، گزارش خود را در ۲۸ نوامبر، برابر با هفتم آذرماه منتشر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG