لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

خودداری آمریکا از تأیید یا تکذیب صحت سند تازه ویکی‌لیکس


از راست به چپ: اولاند، سرکوزی و شیراک
از راست به چپ: اولاند، سرکوزی و شیراک

در واکنش به انتشار اسناد وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس مبنی بر «جاسوسی» سازمان امنیت ملی ایالات متحده از ژاک شیراک، نیکلا سرکوزی و فرانسوا اولاند، رئیسان جمهوری فرانسه، آمریکا از تائید یا تکذیب این موضوع خودداری کرد.

بخش تازه‌ای از اسناد ویکی‌لیکس اکنون در حال انتشار است، و این وب‌سایت دوم تیر ماه در بیانیه‌ای گفته است ادعای خود را بر مبنای «اسناد فنی و گزارش‌های امنیتی محرمانه» تنظیم کرده است.

روزنامه لیبراسیون و وب‌سایت مدیاپارت، که اسناد را منتشر کرده‌اند از قول ویکی‌لیکس می‌گویند این «جاسوسی» در فاصله زمانی، دست‌کم از سال ۲۰۰۶ میلادی تا ماه مه سال ۲۰۱۲ انجام شده است؛ یعنی ماهی که فرانسوا اولاند قدرت را در فرانسه در درست گرفته است.

شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا پس از انتشار این اسناد، گفته است که واکنشی به ادعاهای مشخص امنیتی نشان نمی‌دهد.

این شورا به خبرنگاران گفته است «به طور عمومی ما دست به هیچ فعالیت مراقبتی امنیتی خارجی نمی‌زنیم، مگر اینکه هدفی مشخص و معتبر از نقطه نظر امنیت ملی وجود داشته باشد.»

در بیانیه‌ای که در عین حال از سوی جیمز کلپر، اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، منتشر شده آمده است «این موضوع هم در مورد شهروندان عادی صادق است و هم در مورد رهبران جهان».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، هنوز واکنشی به اسناد منتشر شده نشان نداده است.

اما یک منبع خبری در دفتر اولاند به خبرگزاری فرانسه گفته است، او روز چهارشنبه در نشستی با رئیسان دفاعی و امنیتی فرانسه شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز از بخشی از اسناد منتشر شده نقل کرده است که -برای نمونه- سرکوزی (رئیس‌جمهوری ۲۰۰۷-۲۰۱۲) موضوع آغاز مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیل را، بدون حضور آمریکا در نظر گرفته بود. یا فرانسوا اولاند (رئیس‌جمهوری فعلی) در سال ۲۰۱۲، پیش از تازه‌ترین تنش‌ها بر سر قروض یونان و مطرح شدن احتمال خروج آن کشور از حوزه یورو، نگران این موضوع بوده است.

تازه‌ترین اسناد در حالی منتشر می‌شوند که پیشتر انتشار اسنادی در هفته‌نامه اشپیگل مبنی بر رصد تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا به تنش‌هایی در روابط واشینگتن و برلین انجامید.

در همان زمان انتشار اسنادی در مورد شنود اطلاعاتی از شهروندان کشورهایی مانند فرانسه، نیز مطرح شده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، شخصا در پی انتشار آن موارد با اولاند و مرکل گفت‌و‌گو کرده بود.

XS
SM
MD
LG